Boeing 747 – õhuavaruste kuninganna karjääri lõpp

5 minutit lugemist
Boeing 747-8 on käigus alates 2012. aasta juunist. Fotol: lennuki esimene klass.

Maailma suurim reisilennuk Boeing 747 tähistas 9. veebruaril 2019 (esmalend 9. veebruaril 1969) oma 50 aasta juubelit. Kuni 2021. aasta novembrini anti tellijatele üle kõik uusima modifikatsiooni Boeing 747 8 reisilennukid. Viimane, Atlas Air Worldwide tellitud kaubalennuk Boeing 747 8 pukseeriti Seattle tehasehoonest välja 6. detsembril 2022 ja tõusis õhku 31. jaanuaril 2023, et võtta suund kodulennuväljale.
Boeing 747 ajastu ei ole veel lõppenud. Reisilennukina jääb ta kasutusele veel 2030-ndate aastate keskpaigani, transpordilennukina aga ilmselt veelgi kauem.
Boeing 747 projekteerimist alustati 1963. aastal. Esimese Boeing 747 montaaž lõpetati 30. septembril 1968. Alates 1970. aastast on seda tüüpi reisilennukid vedanud ühtekokku 1,4 miljardit reisijat. Praeguseks on ehitatud 1548 (seisuga jaanuar 2019) Boeing 747-tüüpi lennukit (vähemalt 8 modifikatsioonis). Muide, esimesed Boeing 747-100 tüüpi lennukid maksid „kõigest“ 23 miljonit dollarit. Uusim mudel Boeing 747-8 maksab aga 293–308 miljonit dollarit.
Lennuki (Boeing 747-400) põhiandmed oleksid järgmised:

Tiibade ulatus: 64,44 m
Pikkus: 70,66 m
Reisijatesalongi pikkus: 56,39 m
Kõrgus: 19,41 m
Tiibade pindala: 520,25 m²
Tühikaal: 183,024 t
Maksimaalne stardikaal: 396,893 t
Laadungi ja kütuse kaal: 161 750 kg (sellest kütus 98 250 kg!)
Mootorid Neli Pratt & Whitney turboventilaatormootorit à 274 kN
Maksimaalne kiirus: 969 km/h
Lennulagi: 13 000 m
Lennukaugus: 13 464 km (maksimaalse lasti korral)
Meeskond: 2 pilooti.
Reisijate arv: 366–524

Mõnede lennukite mootorite võimsuse võrdlus

A380 mootor Rolls-Royce Trent 970B-84 (348,31 kN).

Boeing 707
4×80 kN (koguvõimsus 320 kN)
Tu-134
2×66,7 kN (koguvõimsus 133,4 kN)
Tu-154M
3×103,6 kN (koguvõimsus 310,8 kN)
Il-62
4×112,8 kN (koguvõimsus 451,2)
Il-86
4×127,5 kN (koguvõimsus 510 kN)
Boeing 747
4×274 kN (koguvõimsus 1096)
Boeing 747-8
4×296 kN (koguvõimsus 1184 kN)
A380-800
4×374,09 kN (koguvõimsus 1496,36 kN)

Kahjuks on Boeing 747-ga seotud ka kõige ohvriterikkamad lennuõnnetused.

15.09.1974. Nairobi lähedal toimub esimene katastroof Boeing 747 tüüpi lennukiga. Vahetult pärast starti Nairobi lennuväljalt kukub pilootide jämeda vea tõttu – nad unustasid tagatiivad stardiasendisse lasta – alla Lufthansa Boeing 747 (D-ABYB, flight 540). 55/4. 98 ellujäänust (nende hulgas 3 meeskonnaliiget ja 10 stjuardessi) saavad 54 vigastada, 44 inimest pääseb tervelt. Piloodid vallandati päevapealt.
27.03.1977. Tenerife saarel Santa Cruzi linna lähedal asuval Los Rodeose lennuväljal sõidab tihedas udus startiv Hollandi KLM Boeing 747-206B (PH-BUF) otsa ruleerivale Pan Am’i Boeing 747-121-le (N736PA). Mõlemad lennukid purunevad, süttivad ja hävivad tules. Hollandi lennukis hukkuvad kõik 234 reisijat ja 14 tiimiliiget. Ameerika lennukis olnud 380 reisijast hukkus 317 ja 16 meeskonnaliikmest 9 kohe. 70 pääses eluga, neist 9 suri alles mitu päeva või kuud hiljem. Ühtekokku hukkus 583 inimest.

Boeing 747-200 läbilõige.

1.01.1978. Pärast starti öiselt Mumbai lennuväljalt kukub kapteni süü tõttu 3 km kaugusel rannikust Araabia merre Air India Boeing 747-237B (VT-EBD, flight 855). 190/23.
1.09.1983. Nõukogude hävituslennuk tulistab Lõuna-Sahhalini kohal luurelennuki pähe alla Korean Airlinesi Boeing 747-230B (HL7442, flight 007).
27.11.1983. Madridi lennuvälja lähedal kukub dispetšeri ja pilootide süü tõttu alla Kolumbia AVIANCA Boeing 747-238B Combi (HK-2910, flight 11). 162/19. Üksteist reisijat pääseb raskete vigastustega.
23.06.1985 kell 7.15 kukub 175 km kaugusel Iiri rannikust Atlandi ookeani Air India Boeing 747-237B (VT-EFO, flight 182). 307/22. Lennuk oli startinud Montrealist, pidi tegema vahemaandumise Londonis ja lendama sealt edasi Bombaysse. Atlandi ookeani sügavus lennuki allakukkumispaigas oli 2100 meetrit. Hoolimata suurest sügavusest õnnestus osa rusudest välja tuua, samuti lennuki must kast. Juba vahetult pärast katastroofi oletati, et lennukis oli plahvatanud lõhkekeha. 24 tundi pärast Boeingu hukkumist võttis ekstremistlik sikhi Kašmiiri Vabastusorganisatsioon vastutuse atentaadi eest enda peale. Ka rusude uurimine ei jätnud mingit kahtlust, et lennuki tagumises pagasiruumis oli lõhkenud pomm. Sellel pommiplahvatusel oli seos veel ühe teise sabotaažiaktiga. Tund aega enne katastroofi Iiri ranniku lähedal plahvatas Tokyo Narita lennujaamas konteiner, mida laaditi ühelt Kanada reisilennukilt India lennukile, mis pidi Bangkoki kaudu Bombaysse lendama. Kaks lennujaama töötajat sai surma, neli haavata. Sellele lennukile oligi pomm mõeldud. Ilmselt vältis India teise reisilennuki katastroofi kas terroristide valearvestus pommi kellamehhanismis või oli tegemist mingi muu rikkega. Mõlemad pommid sokutasid lennukitesse sikhi ekstremistid Lal Singh ja Ammand Singh.
28.11.1987. South African Airways’i Boeing 747 Combi (ZS-SAS, flight 295) kukub pardal puhkenud tulekahju tõttu Mauritiuse saare lähedal India ookeani. 140/19.
17.07.1996. New Yorgi lähedal puruneb õhus TWA Boeing 747-100 (N93119, flight 800) ja kukub 11,5 minutit pärast starti 10 km kaugusel Long Islandist Atlandi ookeani. Tugev plahvatus murdis ära juhikabiini koos esimese klassi reisisalongiga. 212/17. Katastroofi asjaolude uurimiseks kulutati rohkem kui 23 miljonit dollarit, kuid õnnetuse põhjus jäi ikka ebaselgeks. Kõige tõenäolisemaks peeti kütuseaurude plahvatamist.
12.11.1996. India pealinnast Delhist 75 km kaugusel lääne pool põrkavad kokku kõrgust võttev Saudi Arabia Airlinesi Boeing 747-100 ja laskuv Kasahstani kaubalennuk Il-76. Hukkusid kõik Boeingu pardal olnud 312 ja kaubalennukis sõitnud 39 reisijat ning meeskonnaliiget.
5.08.1997. Maandumisel Guami saarele kukub Agana lennuväljast 5 km kaugusel alla Korean Air Lines’i Boeing 747 (HL7468, flight 801), pardal 231/23 inimest. Rusude vahelt toodi välja elusalt vaid 32 inimest, kellest viis hiljem surid. Õnnetuse peamiseks põhjuseks peetakse halbu ilmastikuolusid maandumispaiga lähedal. Lennuk oli ehitatud 1984. aastal, teinud 8433 lendu ja olnud õhus ligi 50 000 t.
25.05.2002. Taiwani ranniku lähedal kukub 20 minutit pärast starti Formosa väina kohal merre Hongkongi teel olnud China Airlines’i Boeing 747-200 (B-18255, flight 611). 225 hukkunut. Lennuk oli ehitatud 1979. aastal ja olnud õhus 65 000 tundi.

* * *

Alates 1970. aasta septembrist kuni 2011. aasta septembrini purunes lennuõnnetustes ja terroriaktide tagajärjel 64 Boeing 747 tüüpi lennukit. See suhteliselt suur arv on seletatav nii lennuki pikaajalise kasutamise kui ka toodetud lennukite suure arvuga. 2022. aastaks oli antud käiku 1574 Boeing 747 (10 modifikatsiooni) tüüpi lennukit.
Boeing 747-100 kuni 300 ühe miljoni lennutunni kohta tuli 2,28 lennuki mahakandmist, Boeing 747-400 kohta aga 0,75 mahakandmist, mis on võrreldes teiste lennukitüüpidega pisut kõrgem. Kõikidest Boeing 747 tüüpi lennukitest läks iga 32. lennuk ennetähtaegselt mahakandmisele. Õnnetustes hukkus ühtekokku 3765 inimest, neist 583 kahe Boeingu kokkupõrkes Tenerife saarel 1977. aasta märtsis ja 520 inimest Jaapani JAL (flight 123) õnnetuses 1985. aasta augustis.

Õnnetuste tõttu purunesid või läksid mahakandmisele:
13 747-100 tüüpi lennukit
3 747SP tüüpi lennukit
29 747-200 tüüpi lennukit
7  747-300 tüüpi lennukit
12 747-400 tüüpi lennukit.

 

NB! Loe ka:
30 vahemaandumisega Austraaliasse!
Hüvasti, superlennuk A380!
Miks kaasaegsed reisilennukid nii aeglaselt lendavad?
Maailma kõige ohtlikumad lennuväljad