Piloodi 15-aastane poeg kukutab alla reisilennuki (1994)

5 minutit lugemist

Aerofloti lennuki A 310 hukkumist uuriva komisjoni ekspertiis polnud veel lõplikult valmis. Kuid üks oli kindel – 22. märtsil 1994 Altai mägedes toimunud lennukatastroof, milles hukkus 63 reisijat ja 12 meeskonnaliiget – läheb tsiviillennunduse ajalukku kui ainulaadseim lennuõnnetus, mille tahtmatult põhjustas poisinolk…

Airbus A 310 (F-OGQS, flight 593) musta kasti helisalvestiste analüüs näitas, et lennuki komandöri Jaroslav Kudrinski (39) kohal istus tema 15-aastane poeg Eldar. Teise piloodi kohal aga komandöri 13-aastane tütar Jana. Piloot Andrei Danilov ise ja teine piloot Igor Piskarjov (33) viibisid reisijatesalongis. Lennukit juhtis autopiloot. Nagu Crashrecorder’i lennu parameetrite analüüs näitas, oli lennuki komandör demonstreerinud lastele mõnda kurvi ja seejärel seletanud pojale autopiloodi tööpõhimõtet. Kell 0.30 kohaliku aja järgi viibis lennuk A 310 10 000 m kõrgusel. Raadio teel teatas komandör Novokuznetskisse, et lennuk lahkub kontrolltsoonist kell 0.58.
Kell 0.49 kadus lennuk radarite ekraanidelt. Lennuk oli teel Moskvast Hongkongi.

A-310 viimased hetked enne katastroofi. (Tegemist on tõlkega, omavahel räägiti vene keeles.)

Airbus A 310-tüüpi lennukitel on kolm võimalust autopiloodi väljalülitamiseks: kas juhise küljes asuva nupu, armatuurlaual paikneva lüliti abil või siis juhise järsu liigutamisega.
Kudrinski lülitas korraks autopiloodi välja ja näitas lasetele paari pööret paremale ja vasakule. Seejärel palus ta Janal komandöri kohale istuda, kuid tüdruk ei julgenud ühtegi seadet ega nuppu näppida. Seejärel palus ta Eldaril komandöri kohale istuda, ise aga hakkas kokpiti tagaosas lapsi filmima. Ja siis käivitus katastroofi stsenaarium.
Tõenäoliselt liigutas poiss kergelt juhist, mille tagajärjel läks A 310 osaliselt automaatselt juhtimiselt üle käsitsijuhtimisele. 30 sekundit pärast autopiloodi väljalülitamist automaat enam elonoore (tiibade otstes asuvad kaldtüürid, mille kallutamise abil viiakse lennuk pöördesse) ei juhtinud ning lennuk kaldus  järsult paremale tiivale. Huvitav on see, et ükski kolmest piloodist seda kohe ei märganud. Lennuk kaldus veelgi rohkem paremale tiivale, kaotas seeläbi vajaliku tõstejõu ja hakkas laias kaares alla sööstma. Kiirusega rohkem kui 900 km/h kihutas Airbus maa poole. Sealjuures tekkisid nii tugevad tsentrifugaaljõud (+4,8g ), et komandör ei jõudnud küllalt kiiresti piloodikabiini tagasi. Sündmuste rekonstruktsioon näitas, et piloot vajas umbes kaks minutit, et kabiini jõuda. Pärast seda on lindilt kuulda komandöri korraldusi. Tema viimased sõnad – ilmselt öeldud Elderile (helisalvestisest selgub, et tüdruk oli selleks ajaks kokpitist lahkunud ja teise piloodi koht jäi üldse tühjaks) – olid järgmised: „Välja siit, välja siit!“
Üks minut enne kokkupõrget maaga, istus piloot jälle oma kohal. Lootusetuna näiva manöövri abil püüdis ta masinat jälle kontrolli alla saada. Kuigi sealjuures tekkinud kiirendusjõud ületas neljakordselt maa kiirendusjõu, jäi lennuk juhitavaks. Kuid selleks ajaks oli lennuk juba liiga madalal, et oleks olnud võimalik uuesti kõrgust võtta. Ühel mäenõlval asuval 80 m laiusel metsasihil põrkas lennuk vastu maad ja purunes tükkideks. Eksperdid kinnitavad, et katastroofi hetkel oli lennuk tehniliselt täiesti korras. Autopiloodi osalisest väljalülitumisest kuni kokkupõrkeni maaga kulus kõigest 3 minutit. Kuigi juba tollal kehtis reegel, et vähemalt üks pilootidest peab olema oma kohal ka siis, kui lennuk on automaatjuhtimisel. Ammugi ei tohi piloodiistmele lubada kõrvalisi isikuid, veel vähem lapsi. Lennukompanii Aeroflot oli tolle ajani tšarterdanud neli A 310-tüüpi reisilennukit.

Musta kasti (Voice recorder) helisalevestis lennu viimastest hetkedest (tõlge inglise keelde).

258 ”’Eldar:”’ Why’s it turning?
2259 ”’Kudrinsky:”’ Is it turning by itself?
2260 ”’Eldar:”’ Yes … it is
2261 ”’Kudrinsky:”’ I don’t know why it’s turning
2266 ”’Eldar:”’ Is it going off-course?
2266 ”’Makarov:”’ Could it be some kind of zone
2267 ”’Piskaryov:”’ We’ve gone into a zone, a holding pattern
2268 ”’Kudrinsky:”’ Have we?
2269 ”’Piskaryov:”’ Of course we have.
2270 ”’Makarov:”’ Guys ..
”The plane exceeds a 45-degree bank angle. The g-forces increase, making it difficult for Kudrinsky to return to his seat.”
2272 ”’Kudrinsky:”’ Hold it! Hold the control column
2275 ”’Makarov:”’ The speed …
2276 ”’Piskaryov:”’ The other way!
2277 ”’Kudrinsky:”’ To the left! To the left!
2281 ”’Piskaryov:”’ Left!
2281 ”’Kudrinsky:”’ Left… The other way!
2281 ”’Makarov:”’ Turn it, to the left!
2282 ”’Piskaryov:”’ Left!
2284 ”’Eldar:”’ I am turning it left!
2284 ”’Piskaryov:”’ To the right!
2285 ”’Kudrinsky:”’ To the right
2288 ”’Piskaryov:”’ Can’t you see, or what?
”Altitude warnings, autopilot disengagement warnings, and stall warnings sound in quick succession. The plane begins to descend at speeds of up to 1000 feet per second, causing the plane to almost reach break-up speed.”
2291 ”’Piskaryov:”’ Turn right. Turn right! Turn right!
2297 ”’Kudrinsky:”’ RIGHT!
2298 ”’Piskaryov:”’ To the left. There’s the ground!
2303 ”’Kudrinsky:”’ Eldar, get out … Climb back out … Climb back out, Eldar. You see the danger, no?
2314 ”’Piskaryov:”’ Throttles to idle!
”Piskaryov pulls out of the dive, but over-corrects. The aircraft climbs almost vertically, and then starts to stall.”
2319 ”’Kudrinsky:”’ Eldar, get out! Get out, Eldar, get out … Get out, Eldar, get out, get out … get out … [gasping] get out … Get out, I say!
”The g-forces slightly decrease, enough for Eldar to get out of the captain’s seat. Kudrinsky finally returns to his seat, able to work with Piskaryov.”
2334 ”’Piskaryov:”’ Full power! Full power! … Full power!
2336 ”’Kudrinsky:”’ Got full power, got it
2337 ”’Piskaryov:”’ Full power!
2338 ”’Kudrinsky:”’ Got it …
2340 ”’Piskaryov:”’ Full power!
2346 ”’Kudrinsky:”’ I gave it full power, I gave it
2348 ”’Piskaryov:”’ What’s the speed?
2350 ”’Makarov(?):”’ Look on the left, it’s three-forty
2354 ”’Kudrinsky:”’ … Okay … [sobbing] Full power!<br />
2365 ”’Piskaryov:”’ Speed is very high
2367 ”’Kudrinsky:”’ High, is it?
2368 ”’Piskaryov:”’ Yes, isn’t it?
2369 ”’Kudrinsky:”’ I switched it off
2371 ”’Piskaryov:”’ We’re coming out, coming out!
2377 ”’Kudrinsky:”’ Done
2382 ”’Piskaryov:”’ Gently! … Shit, not again
2388 ”’Kudrinsky:”’ Don’t turn it right! The speed [unintelligible]
2392 ”’Piskaryov:”’ There!
2393 ”’Kudrinsky:”’ We’ll get out of this. Everything’s fine … Gently [unintelligible], gently … Pull up gently!
2400 (17:58:01 UTC) [Sound of impact, end of recording]

NB! Vt YouTube:
Катастрофа Airbus А310 под Междуреченском. Ребенок за штурвалом. Анимация и переговоры пилотов
КРУШЕНИЕ Airbus A310 (Самая позорная страница в истории нашей авиации)

Huvitav teada!
1983. aastal hukkus lennuõnnetustes 967 inimest, 1984 – 6; 1985 – 1237; 1986 – 331; 1987 – 509; 1988 – 1585; 1989 – 1450; 1992. aastal hukkus  422 inimest 45 lennuõnnetuses, millest üheksa toimus suurte liinilennukitega.

©Peter Hagen