30 vahemaandumisega Austraaliasse!

1 minutit lugemist

Millal tekkis võimalus lennata Euroopast teisele poole maakera? Vesilennuk nimega Short Empire täitis 1937. aastal brittide ambitsioonika unistuse ühendada globaalne impeerium õhuteid pidi. Inglismaa oli selle poole püüelnud alates 1924. aastast, mil asutati lennukompanii Imperial Airways.

Vesilennuk Short Empire.

Kuid alles 1937. aastal sai ettevõte endale vajaliku võimsusega lennuki, mis suutis nii reisijaid kui ka posti toimetada kaugetesse sihtpunktidesse teistel mandritel. Seni olid reisijad pidanud ühelt lennukilt teisele ümber istuma ja mõne osa teekonnast rongiga läbima. Vesilennuk Short Empire viis nad aga kohale otse. 1937. aasta juunis avati Londoni–Kaplinna lennuliin ja aasta hiljem juulis lennuliin London–Sydney. Need olidki esimesed mandritevahelised lennuliinid. Lennul Londonist Kaplinna tehti 12 ja lennul London–Sydney 30 vahemaandumist. Vesilennuk Short Empire pidi iga 1000 kilomeetri järel tankimiseks maanduma. Selleks kasutati sadamabasseine, jõgesid ja järvi. Lennuk lendas veel Bermuudale, Durbanisse, Egiptusesse, Malaisiasse, New Yorki (muidugi suure ringiga), Ida- ja Lõuna-Aafrikasse.
Lennuki 17 reisijat said valida lennuki eesosas olevate suitsetajate kabiinide ning kesk-, promenaadi- ja ahtrikabiinide vahel. Magamamineku ajaks muudeti kõik kajutid magamistubadeks. Short Empire võis peale võtta kuni kaks tonni pagasit ehk üle 100 kg reisija kohta (tänapäeval kõigest 20–25 kg).
Imperial Airwaysile uue lennuki väljatöötamise ülesande sai vesilennukite tootja Short Brothers seetõttu, et 1930. aastatel olid lennujaamad väljaspool Euroopat veel haruldased. Seepärast vajas ettevõte lennukeid, mis suudaksid maanduda ja tankida ka vees. Lennupilet oli väga kallis ja selline reis sestap üksnes rikaste lõbu. Kuid reisijad said lennu ajal nautida kõrgetasemelist teenindust ja lennureis ise sarnanes laevakruiisiga: inimestel oli oma kabiin ning tehti arvukaid vahemaandumisi, et tankida ja viia reisijaid tutvuma eksootiliste linnadega.
Mandritevahelised lennud katkesid Teise maailmasõja puhkedes. Sõja ajal rajati aga nii palju uusi lennuvälju, et 1945. aastal polnud vesilennukeid enam vaja.

Short Empire’i põhiandmed

Pikkus: 26,82 m
Tiibade ulatus: 34,75 m
Tiibade pindala: 139,35 m²
Kõrgus: 9,70 m
Tühikaal: 10 659 kg
Maksimaalne stardikaal: 18 370 kg
Esmalend: juuli 1936
Ehitatud 31 eksemplari

NB! Loe ka:
Miks kaasaegsed reisilennukid nii aeglaselt lendavad?