Head arstid ei ütle kunagi neid viit lauset
Iga haige tahab arstilt parimat võimalikku tuge. Kuid arstid kahjustavad sageli oma patsientide vaimset tervist läbimõtlemata ütlustega.
Texase A&M ülikooli teadlased selgitavad, kuidas arstid saaksid oma patsientidega paremini ja eelkõige empaatilisemalt suhelda.
Ja ennekõike: milliseid lauseid hea arst ei tohiks kunagi öelda.
Vastavalt uuringu kohaselt peaksid arstid patsientidega rääkides neid lauseid iga hinna eest vältima, sest need on ebaeetilised.
1. „Miks te nii kaua viivitasite, enne kui meie juurde tulite?“
See lause peaks olema absoluutne tabu, sest see paneb kogu süü patsiendile. Mis võiks tegelikult panna patsienti veelgi rohkem muretsema.
Parem on öelda: „Mul on hea meel, et te meie juurde tulite.“
2. „Kõik saab korda!“
Arstid peaksid pakkuma inimlikku tuge, kuid jääma alati realistlikuks. Patsientide muresid tuleks samuti tõsiselt võtta, ükskõik kui tühised need ka ei tunduks.
Alternatiiv: „Ma olen siin, et toetada teid kogu raviprotsessi vältel.“
3. „Kas me peaksime kõike proovima?“
Juhtivate küsimuste esitamise asemel on parem kutsuda patsienti dialoogi.
Parem oleks öelda: „Arutame olemasolevaid võimalusi, kui olukord halveneb“.
4. „Midagi muud me teha ei saa.“
Isegi kui väljavaadet edukale ravile enam ei ole, peaks arst selgitama, et patsienti tuleks ravida nii hästi kui võimalik, rõhutab USA uurimisrühm „20min“.
Parem oleksid sellised avaldused nagu: „Raviga ei saa haigust kontrolli alla, kuid meil on võimalus keskenduda ravile, mis parandab sümptomeid ja elukvaliteeti.“.
5. „Mida tegid või ütlesid teised arstid?“
Samuti absoluutne no-go, kui arstid kahtlevad teiste spetsialistide teadmistes. Teiste arstide tegevust ei tohiks arvustada. Parem on keskenduda sellele, mida oleks veel võimalik teha.
Parem: „Mul on hea meel, et te tulite minu juurde teise arvamuse saamiseks. Mõelgem, mida saame edasi teha.“
MAAJA