Boeing 747-l oli juubel!

4 minutit lugemist
Boeing 747-8 on käigus alates 2012. aasta juunist. Fotol: lennuki esimene klass.

Maailma suurim reisilennuk Boeing 747 tähistas 9. veebruaril 2019 (esmalend 9. veebruaril 1969) oma 50 aasta juubelit. Boeing 747 projekteerimist alustati 1963. aastal. Esimese Boeing 747 montaaž lõpetati 30. septembril 1968. Alates 1970. aastast on seda tüüpi reisilennukid vedanud ühtekokku 1,4 miljardit reisijat. Praeguseks on ehitatud 1548 (seisuga jaanuar 2019) Boeing 747-tüüpi lennukit (vähemalt 8 modifikatsioonis). Muide, esimesed Boeing 747-100 tüüpi lennukid maksid „kõigest“ 23 miljonit dollarit. Uusim mudel Boieng 747-8 maksab aga 293–308 miljonit dollarit.
Lennuki (Boeing 747-400) põhiandmed oleksid järgmised:

Tiibade ulatus 64,44 m
Pikkus 70,66 m
Reisijatesalongi pikkus 56,39 m
Kõrgus 19,41 m
Tiibade pindala 520,25 m²
Tühikaal 183,024 t
Maksimaalne stardikaal 396,893 t
Laadungi ja kütuse kaal 161 750 kg (sellest kütus 98 250 kg!)
Mootorid Neli Pratt & Whitney turboventilaatormootorit à 274 kN
Maksimaalne kiirus 969 km/h
Lennulagi 13 000 m
Lennukaugus 13 464 km (maksimaalse lasti korral)
Meeskond 2 pilooti.
Reisijate arv 366–524

Mõnede lennukite mootorite võimsuse võrdlus

A380 mootor Rolls-Royce Trent 970B-84 (348,31 kN).

Boeing 707
4×80 kN (koguvõimsus 320 kN)
Tu-134
2×66,7 kN (koguvõimsus 133,4 kN)
Tu-154M
3×103,6 kN (koguvõimsus 310,8 kN)
Il-62
4×112,8 kN (koguvõimsus 451,2)
Il-86
4×127,5 kN (koguvõimsus 510 kN)
Boeing 747
4×274 kN (koguvõimsus 1096)
Boeing 747-8
4×296 kN (koguvõimsus 1184 kN)
A380-800
4×374,09 kN (koguvõimsus 1496,36 kN)

Kahjuks on Boeing 747-ga seotud ka kõige ohvriterikkamad lennuõnnetused.

15.09.1974. Nairobi lähedal toimub esimene katastroof Boeing 747 tüüpi lennukiga. Vahetult pärast starti Nairobi lennuväljalt kukub pilootide jämeda vea tõttu alla Lufthansa Boeing 747 (D-ABYB, lend 540). 55/4. 98 ellujäänust (nende hulgas 3 meeskonnaliiget ja 10 stjuardessi) saavad 54 vigastada, 44 inimest pääseb tervelt.
27.03.1977. Tenerife saarel Santa Cruzi linna lähedal asuval Los Rodeose lennuväljal sõidab tihedas udus startiv Hollandi KLM Boeing 747-206B (PH-BUF) otsa ruleerivale Pan Am’i Boeing 747-121-le (N736PA). Mõlemad lennukid purunevad, süttivad ja hävivad tules. Hollandi lennukis hukkuvad kõik 234 reisijat ja 14 tiimiliiget. Ameerika lennukis olnud 380 reisijast hukkus 317 ja 16 meeskonnaliikmest 9 kohe. 70 pääses eluga, neist 9 suri alles mitu päeva või kuud hiljem. Ühtekokku hukkus 583 inimest.
1.01.1978. Pärast starti öiselt Mumbai lennuväljalt kukub kapteni süü tõttu 3 km kaugusel rannikust Araabia merre Air India Boeing 747-237B (VT-EBD, lend 855). 190/23.
1.09.1983. Nõukogude hävituslennuk tulistab Lõuna-Sahhalini kohal luurelennuki pähe alla Korean Airlinesi Boeing 747-230B (HL7442, lend 007).
27.11.1983. Madridi lennuvälja lähedal kukub dispetšeri ja pilootide süü tõttu alla Kolumbia AVIANCA Boeing 747-238B Combi (HK-2910, lend 11). 162/19. Üksteist reisijat pääseb raskete vigastustega.
23.06.1985 kell 7.15 kukub 175 km kaugusel Iiri rannikust Atlandi ookeani Air India Boeing 747-237B (VT-EFO) reis 182. 307/22. Lennuk oli startinud Montrealist, pidi tegema vahemaandumise Londonis ja lendama sealt edasi Bombaysse. Atlandi ookeani sügavus lennuki allakukkumispaigas oli 2100 meetrit. Hoolimata suurest sügavusest õnnestus osa rusudest välja tuua, samuti lennuki must kast. Juba vahetult pärast katastroofi oletati, et lennukis oli plahvatanud lõhkekeha. 24 tundi pärast Boeingu hukku võttis ekstremistlik sikhi Kašmiiri Vabastusorganisatsioon vastutuse atentaadi eest enda peale. Ka rusude uurimine ei jätnud mingit kahtlust, et lennuki tagumises pagasiruumis oli lõhkenud pomm. Sellel pommiplahvatusel oli seos veel ühe teise sabotaažiaktiga. Tund aega enne katastroofi Iiri ranniku lähedal plahvatas Tokyo Narita lennujaamas konteiner, mida laaditi ühelt Kanada reisilennukilt India lennukile, mis pidi Bangkoki kaudu Bombaysse lendama. Kaks lennujaama töötajat sai surma, neli haavata. Sellele lennukile oligi pomm mõeldud. Ilmselt vältis India teise reisilennuki katastroofi kas terroristide valearvestus pommi kellamehhanismis või oli tegemist mingi muu rikkega. Mõlemad pommid sokutasid lennukitesse sikhi ekstremistid Lal Singh ja Ammand Singh.
28.11.1987. South African Airways’i Boeing 747 Combi (ZS-SAS, lend 295) kukub pardal puhkenud tulekahju tõttu Mauritiuse saare lähedal India ookeani. 140/19.
17.07.1996. New Yorgi lähedal puruneb õhus TWA Boeing 747-100 (N93119) ja kukub 11,5 minutit pärast starti 10 km kaugusel Long Islandist Atlandi ookeani. Tugev plahvatus murdis ära juhikabiini koos esimese klassi reisisalongiga. 212/17. Katastroofi asjaolude uurimiseks kulutati rohkem kui 23 miljonit dollarit, kuid õnnetuse põhjus jäi ikka ebaselgeks. Kõige tõenäolisemaks peeti kütuseaurude plahvatamist.
12.11.1996. India pealinnast Delhist 75 km kaugusel lääne pool põrkavad kokku kõrgust võttev Saudi Arabia Airlinesi Boeing 747-100 ja laskuv Kasahstani kaubalennuk 11-76. Hukkusid kõik Boeingu pardal olnud 312 ja kaubalennukis sõitnud 39 reisijat ning meeskonnaliiget.
5.08.1997. Maandumisel Guami saarele kukub Agana lennuväljast 5 km kaugusel alla Korean Air Lines’i Boeing 747, pardal 231/23 inimest. Rusude vahelt toodi välja elusalt vaid 32 inimest, kellest viis hiljem surid. Õnnetuse peamiseks põhjuseks peetakse halbu ilmastikuolusid maandumispaiga lähedal. Lennuk oli e. 1984 a, teinud 8433 lendu ja olnud õhus ligi 50 000 t.
25.05.2002. Taiwani ranniku lähedal kukub 20 min. pärast starti Formosa väina kohal merre Hongkongi teel olnud China Airlines’i Boeing 747-200. 225 hukkunut. Lennuk oli ehit. 1979. a. ja olnud õhus 65 000 t.

* * *

Alates 1970. aasta septembrist kuni 2011. aasta septembrini purunes lennuõnnetustes ja terroriaktide tagajärjel 54 Boeing 747 tüüpi lennukit. See suhteliselt suur arv on seletatav nii lennuki pikaajalise kasutamise kui ka toodetud lennukite suure arvuga. 2019. aasta veebruariks oli antud käiku 1549 Boeing 747 (10 modifikatsiooni) tüüpi lennukit.
Boeing 747-100 kuni 300 ühe miljoni lennutunni kohta tuli 2,28 lennuki mahakandmist, Boeing 747-400 kohta aga 0,75 mahakandmist, mis on võrreldes teiste lennukitüüpidega pisut kõrgem. Kõikidest Boeing 747 tüüpi lennukitest läks iga 32 ennetähtaegselt mahakandmisele. Õnnetustes hukkus ühtekokku 3765 inimest, neist 583 kahe Boeingu kokkupõrkes Tenerife saarel 1977. aasta märtsis ja 520 inimest Jaapani JAL lend 123 õnnetuses 1985. aasta augustis.

0

Your Cart