Kogemata-meelega – Ukraina reisilennuki allatulistamine Iraanis 8. jaanuaril 2020

5 minutit lugemist

8. jaanuaril 2020 tulistab Iraan raketiga kogemata alla Teherani lennuväljalt startinud Ukraine Internationali Boeing 737-800 (UR-PSR, reis PS752). Hukkus 167 reisijat ja 9 meeskonnaliiget. Lennuk oli teel Kiievisse. Boeing jõudis tõusta kõigest 2400 m kõrgusele, kui kukkus alla 20 km kaugusel lennuväljast. Side lennukiga katkest 2 minutit pärast starti.

Algul kippus Iraani valitsus küll kõike eitama, kuid tunnistas siis „kahetsusväärse juhtumi“ üles. Iraani sõjaväe esindajate sõnul lendas Ukraina lennuk sõjaväebaasi lähedale ning selle pihta tulistati rakettidega. Selline õigustus on enam kui jabur, sest Iraani sõjaväelased teavad väga hästi, et läheduses asub Teherani rahvusvaheline lennuväli ja on täiesti normaalne, et startiv reisi- või kaubalennuk võib „sattuda sõjaväebaasi lähedusse”. Huupi, kogemata või ekslikult suvalise reisilennuki pihta tulistamisele ei saa olla mingisugust vabandust.

Reisilennukite „kogemata-meelega“ allatulistamistel on pikk traditsioon!

27.07.1955. Bulgaaria hävituslennukid tulistavad Petrici lähedal alla kursilt kõrvale kaldunud Israel Airlines’i Lockheed 049 Constellationi (4X-AKC, flight 402/62). Hukkus 51 reisijat ja 7 meeskonnaliiget.

26.06.1970. Teheranist startinud Alitalia DC-8 (I-DIWL, flight AZ713) viibis 9000 m kõrgusel u 8 km kaugusel Damaskusest, kui lennukis oli kuulda tugevat lööki, mille tagajärjel lennuk „vajus” u 900 m. Mootori nr 1 väljalülitamisega maandus lennuk siiski kindlalt sihtlennuväljal Beirutis. Keegi pardal viibinud 84 reisijast ja 10 meeskonnaliikmest viga ei saanud, kuid DC-8 kahjustused olid tugevad. Vasakus tiivas oli u 0,6 m läbimõõduga auk ja mõlemad mootorid olid pikitud sadade metallikildudega. Polnud mingit kahtlust, et lennukit oli tabanud rakett, mis oli tõenäoliselt välja lastud Süüria hävitajalt MiG-17.

21.02.1973. Iisraeli hävituslennukid tulistavad Siinai kohal alla navigeerimisvea tõttu kursilt kõrvale kaldunud Libyan Arab Airlinesi Boeing 727-224 (5A-DAH, reis 114). Põlema süttinud lennuk teeb hädamaandumise kõrbes. Hukkus 105 reisijat ja 8 meeskonnaliiget. Neli reisijat ja esimene piloot pääsesid vigastustega. Iisraeli valitsus tunnistas, et reisilennuki allatulistamine polnud põhjendatud ning maksis hukkunute omastele rahalist kompensatsiooni.

N. Liidu kangelasliku õhuväe poolt allatulistatud Korea reisilennukil õnnestus maanduda külmunud järvele.

20.04.1978. Nõukogude Liidus Põhja-Karjala piirkonnas satub nõukogude õhuruumi Lõuna-Korea Air Lines’i Boeing 707-321B (HL7429, reis KAL 902), mis oli teel Pariisist Anchorage kaudu Souli. Nõukogude hävitaja Su-15 tulistab reisilennuki pihta raketi, mis tabab lennuki vasakut tiiba, mille tagajärjel 3 meetri pikkune tükk tiiva küljest rebitakse. Üks mootor lakkab töötamast. Boeing laskus 1520 m kõrgusele ja piloodid hakkasid otsima sobivat paika hädamaandumiseks. 40 minuti jooksul ei suutnud nõukogude hävitajad pilvedes lendavat reisilennukit leida. Lõpuks teeb lennuk Karjalas Louhi lähedal hädamaandumise kinnikülmunud järvele. Kõik 97 reisijat ja 12 meeskonnaliiget pääsesid eluga.

27.06.1980. 25 km kaugusel Ustica saarest (Itaalia) kukub Türreeni merre Aerolinee Itavia DC-9-15 (I-TIGI, reis 870). Hukkuvad kõik 77 reisijat ja 4 meeskonnaliiget. Alles 10 aastat hiljem selgus, et 7500 m kõrgusel lennanud lennukit oli tabanud õhk-õhk tüüpi rakett, mille oli kogemata välja lasknud NATO-õppustel osalenud hävituslennuk.

1.09.1983. Nõukogude hävituslennuk tulistab Lõuna-Sahhalini kohal luurelennuki pähe alla Korean Airlinesi Boeing 747-230B (HL7442, reis 007). 269 hukkunut.

20.02.1986. Marsruudil Teheran–Ahvaz tulistab Iraagi hävituslennuk vähemalt ühe õhk-õhk tüüpi raketiga alla Iran Asseman Airlines Fokker. F 27 (EP-ANA). 44/5. Lennuk kukkus alla u 30 km kaugusel sihtlennuväljast.

16.08.1986. Mõnda aega pärast starti Khartumi lennuväljalt kukub alla Sudan Airways Fokker F27 (ST-ADY). 57/3. Lennukit oli tabanud mässajate väljalastud õhutõrjerakett SAM-7. Pärast seda lõpetas lennukompanii kõik lennud riigi lõunaossa.

15.10.1986. Iraagi hävitajad ründavad Iran Air Boeing 737-286 (EP-IRG) ajal, mil juba Iraanis Shirazi lennuväljale maandunud lennukist hakkasid reisijad väljuma. Umbes 80 reisijast sai 3 surma, 30 haavata. Lennuk hävis täielikult.

3.07.1988. USA fregatt „USS Vincennes” tulistab Pärsia lahe kohal eksikombel alla Iran Air’ reisilennuki A300B2-202 (EP-IBU, reis 655). Hukkub 278 reisijat ja 12 meeskonnaliiget.

4.10.2001. Ukraina armee tulistab sõjaväeõppustel raketiga S-200 kogemata alla Musta mere kohal lennanud Vene reisilennuki Tu-154 (RA-85693, reis 1812), mille pardal oli 64 reisijat ja 11 meeskonnaliiget. Lennuk oli teel Tel Avivist Novosibirskisse. Hukkusid kõik. Lennuk kukkus merre 185 km kaugusel Sotšist edelas.

17.07.2014. Kella 18.15 paiku kukkus Vene-Ukraina piiri lähistel 50 km kaugusel Vene õhupiirist alla Malaysian Airlines’i reisilennuk Boeing 777 (9M-MRD, reis MH17), mille pardal oli 280 reisijat ja 15 meeskonnaliiget. Ukraina julgeolekuteenistus (SBU) salve terroristide vestlused väidetavalt nende poolt alla tulistatud Malaysia Airlinesi reisilennuki kohta, mis oli teel Amsterdamist Kuala Lumpurisse. Salvestuse järgi kandis terrorist Igor Bezler (Bes) allatulistatud lennuki kohta ette oma kuraatorile, Venemaa relvajõudude kindralstaabi luure peavalitsuse (GRU) polkovnikule Vassili Nikolajevitš Geraninile.
„Just tulistasime lennuki alla. „Minjori“ grupp. Kukkus Jenakijeve taha,“ ütleb Bes.
SBU märgib, et pärast lennuki jälgimist jõudsid terroristid järeldusele, et tulistasid alla reisilennuki. See ilmneb terroristide „Majori“ ja „Greki“ telefonivestluse salvestusest. „Major“ ütleb, et lennuki tulistasid alla „tšernuhhinolased“. Tema sõnul purunes lennuk õhus Petropavlovskaja kaevanduse piirkonnas ning selle tükid kukkusid otse hoovidesse. Mõne aja pärast ta täpsustab: „Nagu oleks sajapuudane tsiviillennuk.“ „Greki“ küsimusele, kas allatulistatud lennukis oli mingit relvastust, vastab „Major“: „Mitte midagi. Tsiviilasjad, meditsiiniräbalad, käterätikud, tualettpaber.“
Mõne aja pärast toimus vestlus ühe mässuliste võitleja ja Doni kasakate atamani Nikolai Kozitsõni vahel.
„Selle lennuki kohta, mis tulistati alla Snižne-Torezi piirkonnas. See osutus reisilennukiks. Kukkus Grabove piirkonda, seal on laibameri, naised ja lapsed. Praegu seal kasakad vaatavad seda kõike.“
Võitleja küsimuse peale, mida Malaysia Airlinesi reisilennuk Ukrainas tegi, vastab Kozitsõn: „Tähendab, vedasid spioone, ma ei tea… Nähh… lendavad, praegu käib sõda.“

©Peter Hagen

NB! Loe ka:
Nõukogude hävitajate jaht Korea reisilennukile Boeing 707 (1978)
N. Liidu hävitaja tulistab alla Korea reisilennuki (1983)