Vene jõelaeva „Bulgaria“ hukk (2011)

2 minutit lugemist

10. juulil 2011 uppus Volgal raugaeas (56-aastane!) jõelaev „Bulgaria”, hukkus 122 inimest. See oli ohvriterohkeim laevaõnnetus pärast „Admiral Nahhimovi“ hukkumist 1986. aastal.

Jõelaev „Bulgaria“ ehitati 1955. aastal Slovakkias ja kandis nime „Ukraina“. Aastatel 1952–1958 valmis 36 Rossia-klassi jõelaeva. „Bulgarial“ oli diiselelektriline jõuseade kahe peamootoriga. 2009. aastal sai laev uue nime – „Bulgaria“ (no ei suutnud ju venelased Ukrainale Venemaast lahkulöömist andestada). Laev hakkas sõitma Volgal ja Kuibõševi veehoidlas.
10. juulil 2011 väljus „Bulgaria“ Bolgarist (endine Volga-bulgaarlaste pealinn) Kuibõševi veehoidla kaudu Kaasani. Ilm oli halb ja tormine. Erinevatel andmetel oli laevas 185–208 reisijat, hiljem jäädi siiski arvu 208 juurde. „Bulgaria“ tohtis tegelikult pardale võtta ainult 120–140 inimest. Tormist hoolimata oli väljas väga palav, mistõttu paljud reisijad avasid oma kajutiaknad, asjaolu, mis hiljem oluliselt kiirendas laeva uppumist.
Nagu uurimise käigus selgus, oli 15. juunil tehtud laevale tehniline ülevaatus. Teadmata põhjusel oli laev kergelt tüürpoordi kreenis ja pakpoordi mootor ei töötanud. Kuigi eeskirjad nägid ette, et laevas peab selle stabiliseerimiseks olema 40 tonni kütust, siis meeskonnaliikmete tunnistusel võeti majanduslikel kaalutlustel pardale kõigest kaks-kolm tonni kütust. Päästetud madrused teadsid rääkida, et laeva oli lohakalt remonditud (kui seda üldse sai remondiks nimetada), diislikütus veega segunenud, mille tagajärjel elektrigeneraator üles ütles. Kõigile muudele puudustele lisaks nappis päästeveste ja viie hädaraadiosaatja asemel oli pardal ainult üks.
Kella 14 paiku sõitis laev Sjukejevo küla lähedal (Tatarstan) madalikule, kuigi sealkandis on Volga sügavuseks keskmiselt 20 meetrit. Kapten Aleksandr Ostrovski jäi lõpuni sillale, üritas „Bulgariat“ päästa, kuid uppus koos laevaga. Hiljem leiti jõest nii kapteni kui ka tema õe laip. Üks mööduv väike laev võttis pardale kaks inimest, lõbusõidulaev „Arabella“ päästis 77–80 inimest. Õhtuks saadeti sündmuspaigale veel mitu alust, kuid kedagi enam päästa ei õnnestunud. Vene Tsiviilkaitseministeerium saatis välja päästelennuki eriüksusega ja veel samal ööl alustati laevavrakis hukkunute otsimisega. 13. juuliks toodi välja 100 surnukeha, nädal hiljem veel 14. „Bulgaria“ vrakk tõsteti üles 17.–24. juulil ning vrakist leiti veel kolm laipa.

NB! Loe ka:
Nõukogude reisilaeva „Admiral Nahhimov“ hukkumine (1986)
Loots uputab Nõukogude reisilaeva „Mihhail Lermontov”
Hakklihamasin Volga jõel – kuidas lõbureis muutus õudusreisiks

Tunnuspildil: Ülestõstetud „Bulgaria” vrakk.