Neegreid kujutavate kunstiteoste ümbernimetamise hullus

2 minutit lugemist

Dresdeni kunstigalerii (Alte Meister, der Kupfderstichkabinett ja Grüner Gewölbe) on maailmakuulus. Alates 2020. aasta algusest uuris SDK (Die Staatlichen Kunstsammlungen Dresden) 143 kunstiteose nimetust, et välja selgitada, kas need võiksid olla „rassistlikud või muul viisil diskrimineerivad“ ja nimetas kunstiteosed poliitkorrektselt ümber. Sellest teatas 13. septembril 2021 Saksimaa turismiministeerium, vastates AfD-Maapäeva fraktsiooni järelepärimisele. (AfD – Alternative für Deutschland, Alternatiiv Saksamaale)

Nimemuutusest ei pääsenud ka J. M. Dinglingeri 1724. aasta paiku valmistatud „Mohr mit Smaragden“ (Moorlane smaragdidega).

Maalide, vaskgravüüride ja skulptuuride nimetustest eemaldati sellised koledad sõnad nagu „Mohr“ (moorlane ehk neeger) või „Zigneur“ (mustlane). Nii nimetasid poliitkorrektsuse fanaatikud ümber Hollandi maalikunstniku Jan Fyti (1611–61) maali „Hund, Zwerg und Knabe“ (Koer, kääbus ja poiss) ümber „Hund, kleinwüchiger Mann und Junge“ (Koer, väikest kasvu mees ja poiss). Skulptuur „Shwarzafrikanerin mit Spiegel“, (Must aafriklanna peegliga) tuntud ka „Schwarze Venus“ (Must Veenus), sai karmide tsensorite poolt uueks nimeks „Afrikanerin mit Spiegel“ (Aafriklanna peegliga).
Vanad nimed andsid oma kunstiteostele kunstnikud ise, osalt tekkisid nad aga aegade jooksul.
Ajaloolane prof. Michael Wolffsohn (74) ütles ajalehele „Bild“: „Kas need bürokraatidest ümbernimetajad ei saa aru, kuidas nad oma head kavatsused paroodiaks muudavad?“ Ja jätkas: „Mustade kodanikuõiguste liikumised olid 1960. aastatel palju nutikamad. „Must“ oli kaua aega sõimusõna. Need liikumised pöörasid n-ö mõõgatera ümber: „Must on ilus“. „Juut“ oli ja on praegugi veel mõne jaoks sõimusõna. Kui mina ütlen: ma olen juut, siis teeb see mind uhkeks.“
Veel mõned näited poliitidiotismist Dresdeni kunstimuuseumis: „Landschaft mit mohammedanischen Pilgern“ (Maastik muhameedlike palveränduritega) – nüüd „Landschaft mit betenden Muslimen“ (Maastik palvetavate muslimitega); „Zigeunermadonna“ (Mustlasmadonna) – nüüd „Madonna mit stehendem Kind“ (Madonna seisva lapsega), „Baumhütte eines Eingeborenen“ (Pärismaalse puitosmik) – nüüd „Baumhütte“ (Puitosmik); „Portrait eines dunkelhäutigen Sklaven“ (Tumedanahalise orja portree) – nüüd „Portrait eines Sklaven“ (Orja portree); „Afrikanischer Krieger, den Bogen schwingend“ (Vibu pingutav aafrika sõdalane) – nüüd „Ein Krieger, den Bogen schwingend“ (Vibu pingutav sõdalane); „Indische Eingeborene mit Haustieren“ (India pärismaalane koduloomadega) – nüüd „Menschen mit Haustieren“ (Inimesed koduloomadega); „Eingeborener mit Maske“ (Pärismaalane maskiga) – nüüd „Mann mit Maske“ (Mees maskiga).
Ja ega eestlasedki selles kunstiteoste ümbernimetamise hulluses ole teistest maha jäänud. Nii kannab Ants Laikmaa maal „Neegripoiss” (1910–1912) uut nime „Poisi pea”. Maal „Neegriperekond” nimetati aga ümber „Perekonnaks”. Küll pole aga teada, kas mõni neeger on nendest ümbernimetamistest ka heledamaks muutunud. Huvitav, millal jõutakse nii kaugele, et neegreid kujutavaid kunistiteoseid hakatakse üle värvima?

Tunnuspildil: Hollandi maalikunstniku Jan Fyti fašistlik-natsionalistlik maal „Hund, Zwerg und Knabe“ (Koer, kääbus ja poiss) kannab nüüd liberaaldemokraatlikku nime „Hund, kleinwüchiger Mann und Junge“ – Koer, väikest kasvu mees ja poiss.

Elagu idiotism Euroopa moodi – meie kõigi helge tulevik!

MAAJA