Hävituslennuk Lockheed F-104 Starfighter – Saksamaa LV „lesetegija”
26. augustil 1982 leidis Saksamaa LV-s aset „pidulik” juubel: Ülem-Baieris kukkus alla Saksamaa LV õhujõudude 250. Lockheed F-104 Starfighter. USA firma Lockheed jaoks oli hävituslennukite tootmine firma ajaloo tulusaim äri, kuid tuntud hävituslennuki Starfighter piloodid elasid ohtlikku elu…
Ainuüksi 1965. aastal toimus Saksa LV-s Lockheed F-104 Starfighter-tüüpi lennukitega 27 õnnetust, hukkus 17 pilooti. Samal aastal anti Starfighterile totaalne leenukeeld. Erinevad meetmed ei andnud tulemusi ja katastroofid jätkusid.
13. oktoobril 1969 kukkus üks Starfighter maandumisel Baieris asuvale Fligerhorst Memmingerbergi lennuväljale alla. Umbes 1000 m kõrgusel oli lennuk juhitavuse kaotanud ja Erkheimi küla lähedal aasal otse vastu maad sööstnud.
Sedalaadi uudised Saksa avalikkust enam ei üllatanud. Selle lennukatastroofi juures oli eriline vaid see, et tegemist oli kurva juubeliga: Saksamaa LV õhujõud olid kaotanud sajanda seda tüüpi lennuki. Piloodil siiski vedas, sest tal õnnestus 250 m kõrgusel katapulteeruda.
Õnnetustejada aga jätkus. 1970. aasta jaanuariks kukkus alla veel 15 Starfighterit. 1975. aastaks kirjutati Saksamaal alla sadanud seda tüüpi lennukite arvuks 179, hukkunud oli 86 pilooti.
Kurva kuulsusega Starfighter projekteeriti USA lennukeid ehitavas firmas Lockheed. Alates 1955. aastast on seda lennukit välja lastud õige mitu modifikatsiooni. Aastatel 1956–62 kaitseministri toolil istunud Franz Joseph Strauss andis tellimuse Starfighterite ostmiseks. Tegemist oli lennukitüübiga F-104 G, mis võis saavutada maksimaalseks kiiruseks 2330 km/h.
Litsentsi alusel hakati neid lennukeid tootma ka Saksamaal Messerschmidti, Heinkeli, Dornieri ja Siebeli tehastes. Liikusid kuuldused, et Lockheed oli saanud kasulikke tellimusi, makstes 200 miljonit dollarit altkäemaksudeks kõrgetele ametnikele nii Euroopas kui ka Aasias. Locheedi jaoks oli tegemist lausa sajandi tehinguga.
Saksamaa Liitvabariigis kahtlesid eksperdid algusest peale, kas Starfighter Saksa õhujõudude jaoks ikka sobib. Kurb statistika näitas, et kriitikutel oli õigus.
1989. aastaks oli alla kukkunud 544 Saksamaa LV õhujõudude lennukit, millest 93 kukkusid alla väljaspool Saksa LV piire.
Hoolimata rohketest õnnetustest olid paljud piloodid Starfighterist vaimustuses. Avalikkus ristis aga lennuki „lesetegijaks“ (Witwenmacher). Kuni 1991. aastani oli Saksa LV õhujõududes 916 Starfighterit, millest õnnetuste läbi kaotati 300, neist omakorda 269 kukkusid alla. Hukkus 108 saksa ja 8 ameertika pilooti.
Huvitav teada!
Pärast Teist maailmasõda on vanarauaks läinud päris mitu põlvkonda kaasaegseid sõjalennukeid. Tänapäevane sõjatehnika on keeruline ja katastroofid sagedased. 1987. aastal kaotas NATO 128 lennukit kogumaksumusega rohkem kui miljard dollarit. USA õhujõud kaotasid 40 hävituslennukit ja Prantsusmaa 15 lennukit. Saksa LV Bundeswehr on oma loomisest alates kaotanud 544 lennukit. Alates 1973. aastast on aga Saksa LV kohal alla kukkunud 233 NATO lennukit. Proosit!
Rahuajal läheb sõjatehnika enamalt jaolt moraalse vananemise tõttu ümbersulatamisele või laguneb laiali avariides. 28. augustil 1981 tähistati SLV-s omapärast juubelit – kukkus alla 200. Saksa LV õhujõududele kuulunud USA-s valmistatud Starfighter-tüüpi hävituslennuk. Järgmine „juubel“ – nagu juba eespool öeldud – oli 26. augustil 1982, siis potsatas alla 250. Starfighter. Murphy seaduski ütleb: kõik, mis on kokku pandud, laguneb varem või hiljem laiali.
©Peter Hagen