BOAC-i Comet 1 mõistatuslikud katastroofid

1 minutit lugemist

Reaktiivreisilennukite ehitamise alal oli 1940. aastate lõpus eriti aktiivne Inglise lennukitööstus, kellel oli suuri teeneid reaktiivmootorite väljatöötamisel. 1949. aastal konstrueeriti Inglise firma De Havilland tehastes riigi tellimusel reaktiivreisilennuk Comet, mis võeti käiku 1952. aastal ja hakkas lendama BOAC (British Overseas Airways Corporation) liinidel.

Kuni 1953. aastani paistis, et kõik läheb hästi, sest üheksal Inglismaa ja India vahel kurseerival Cometil oli juba ligemale 250 edasi-tagasilendu seljataga ning firma De Havilland oli saanud hulganisti tellimusi.

Allakukkunud lennukite rusude uurimine kinnitas veetankis tehtud eksperimentide tulemusi.

2. mail 1953 aga kukkus üks Comet pärast starti Kolkata (nüüd Calcutta) lennuväljalt alla. Hukkus 43 inimest. Pärast neljandat katastroofi 10. jaanuaril 1954, kui BOAC-i lennuk kukkus Elba saare lähedal merre, keelas Inglismaa õhusõiduamet Cometite kasutamise ära – seda pärast 25 408 lennutundi ja 16 miljonit lennukilomeetrit. Õnnetuste põhjuste väljaselgitamiseks ehitati hiiglaslik veetank, kuhu üks Comet paigutati nii, et ta jäi üleni vee alla. Seejärel hakati lennukisse õhku pumpama. Selle kuluka ja aeganõudva eksperimendiga tehti kindlaks, et suure lennukiiruse ja kabiini siserõhu koosmõjul Cometi kere purunes: kogu lennuk rebenes otsekui plahvatuse mõjul koost lahti, tappes sealsamas meeskonna ja reisijad, enne kui keegi arugi sai, mis ja miks toimus. Kõik käis nii kähku, et meeskonnal ei jäänud enam aega isegi oma asukoha ja oletatava katastroofipõhjuse teatamiseks.
Allakukkunud lennukite rusude uurimine kinnitas veetankis tehtud eksperimentide tulemusi. Cometi salongi suur ülerõhk ning rõhu vaheldumine tõusmisel ja laskumisel tõid endaga kaasa lisakoormuse, mille tõttu lennuki kere hakkas neljakandiliste akende nurkade lähedal mõranema. Järgnev oli juba sekundite küsimus.
Cometiga toimunud katastroofide põhjusi analüüsides ning arvukate testide ja katsete käigus töötati välja hulk tehnilisi standardeid, mis said tsiviillennunduses teedrajavaks. Pole kahtlust, et konkurentsi ja kasumijahi tõttu saadeti Cometid liinidele ülepeakaela. Pärast esimest õnnetust tulnuks need lennukid kohe liiklusest kõrvaldada. Seda ei tehtud ja see maksis paljudele inimestele elu.

©Peter Hagen