Reisilennukite kokkupõrked
7.04.1922. Esimene lennukite kokkupõrge õhus. USAs Poixi kohal põrkavad kokku Daimler Airwaysi DH 18 (G-EAWO) ja Grands Expressi Farman F-60 (F-GEAD), nimega Goliath. Hukkus 5 inimest.
30.06.1956. Põhja-Arizona kohal põrkavad kokku Trans Worid Airlines ‘i (TWA) Lockheed 1049 Super Constellationja United Air Lines’i (UAL) DC-7. See oli tsiviillennunduse ajaloo esimene lennuõnnetus, milles hukkus rohkem kui sada inimest. Surma said kõik mõlema lennuki pardal viibinud 128 inimest.
21.10.1958. Sloani (Nevada) lähedal põrkavad 6400 m kõrgusel kokku UAL-i DC-7 ja USA õhujõudude hävituslennuk F-100. Hukkusid kõik reisilennukis viibinud 42 reisijat ja viis meeskonnaliiget, samuti hävitaja kaks pilooti.
16.12.1960. New Yorgi kohal põrkavad 1520 m kõrgusel kokku UAL-i DC-8 ja TWA Lockheed 1049 Super Constellation. Esimese lennuki pardal oli 77 reisijat ja 7 meeskonnaliiget, teises lennukis oli 35 reisijat ja 7 meeskonnaliiget. Hukkusid kõik mõlemas lennukis viibinud inimesed. Maa peal sai rusude all surma veel kuus inimest. DC-8 kukkus Brooklyni Park Slope’i linnaossa, põhjustades seal suuri purustusi. Lockheed murdus õhus kolmeks ja kukkus lennuväljale.
1.02.1963. Ankara kesklinna kohal põrkavad vähem kui 2000 m kõrgusel kokku Liibanoni Middie East Airlines’i turbopropellerlennuk Vickers Viscount 754 ja Türgi õhujõudude transpordilennuk Douglas C-47. Peale mõlemas lennukis viibinud 17 inimese hukkus maa peal 87 linnaelanikku, 50 sai vigastada.
19.07.1967. Hendersonville’i (Põhja-Carolina) lähedal põrkavad 1800 m kõrgusel kokku Piedmont Airlines’i Boeing 727-22 ja Lanseair’i väikelennuk Cessna 310. Kõik reisilennuki pardal olnud 74 ja väikelennukis viibinud 3 inimest said surma.
9.09.1969. Indiana osariigis põrkavad 1080 m kõrgusel kokku Al-legheny Airlines’i DC-9 ja väikelennuk Piper PA-28-140 Cherokee. Hukkusid kõik reisilennukis viibinud 82 inimest ja väikelennuki piloot.
20.09.1969. Vietnamis Hoi Ani lähedal põrkavad umbes 100 m kõgusel kokku maanduvad Lõuna-Vietnami reisilennuk DC-4ja USA õhujõudude hävituslennuk F-4E Phantom II. 77 reisijast hukkus 75, maa peal sai surma veel kaks inimest. Hävituslennuki piloodil õnnestus katapulteeruda.
6.06.1971. Duarte (California) lähedal põrkavad 5000 m kõrgusel kokku Hughes Air West’i DC-9 ja USA mereväe hävituslennuk F-4B Phantom II. Mõlemad lennukid kukkusid San Gabrieli mäele. Hukkusid kõik reisilennukis viibinud 49 inimest, samuti hävituslennuki piloot.
30.07.1971. Jaapanis Morioka lähedal põrkavad kokku All Nippon Air-ways’i Boeing 727-281 ja Jaapani õhujõudude hävituslennuk North American F-86F Sabre. Hukkusid kõik reisilennukis olnud 162 inimest. Sõjalennuki piloodil õnnestus end langevarjuga päästa.
5.03.1973. Prantsusmaal Nantes’i lähedal La Planche’i kohal 8800 m kõrgusel põrkavad kokku kaks Hispaania lennukit: Lineas Aereas de Espana DC-9 ja Spantax SA Transportes Aereos Convair 990A Coronado. Hukkusid kõik DC-9 pardal viibinud 68 inimest. Convair kaotas ainult tiivaotsa ja maandus õnnelikult ühele sõjaväelennuväljale.
9.09.1976. N. Liidus Anapa lähedal põrkavad kokku Aerofloti lennukid An-24 ja Jak-40. Kõik An-24 pardal olnud 52 inimest hukkusid, Jak-40 maandus kindlalt.
27.03.1977. Tenerife saarel Santa Cruzi linna lähedal asuval Los Rodeose lennuväljal sõidab tihedas udus startiv Hollandi KLM Boeing 747-206B otsa ruleerivale Pan American’i Boeing 747-121-le. Mõlemad lennukid purunevad, süttivad ja hävivad tules. Hollandi lennukis hukkuvad kõik 234 reisijat ja 14 meeskonnaliiget. Ameerika lennukis olnud 380 reisijast hukkus 317 ja 16 meeskonnaliikmest 9 kohe. 70 pääses eluga, neist 9 suri alles mitu päeva või kuud hiljem. Kokku hukkus 583 inimest.
25.09.1978. San Diego lennuvälja lähedal umbes 750 m kõrgusel põrkab väikelennuk Cessna 172M kokku maanduva USA Pacific Southwest Airlines’i Boeing 727-214-ga. 20 sekundit hiljem kukub vigastatud reisilennuk ühele San Diego tänavale. Hukkusid kõik Boeingu pardal olnud 135 reisijat ja 7 meeskonnaliiget, samuti väikelennuki mõlemad piloodid. Lennukirusude all sai surma seitse linnaelanikku. Nn. San Diego katastroofi on erialastes väljaannetes suure põhjalikkusega analüüsitud. Kokkupõrke vahetuks põhjuseks peetakse asjaolu, et Boeingu piloot kaotas väikelennuki silmist ega teatanud sellest dispetšerile. Samuti leiti süüdi olevat väikelennuki piloot, kes ei pidanud kinni määratud kursist ega informeerinud dispetšerit kursimuutusest. Eksitavad olid ka dispetšeri enda korraldused.
11.08.1979. Ukrainas Dneprodzeržinski lähedal põrkavad dispetšeri süü tõttu 8400 m kõrgusel kokku kaks Aerofloti lennukit – Valgevene, Tu-134 (CCCP-65735, flight 7880), pardal 84 inimest ja Moldaavia Tu-134 (CCCP-65816, flight 7628), pardal 94 inimest. 7628 lendas marsruudil Tšeljabinsk-Voronež-Kišinjov ja 7880 lendas Taškent-Gurjov-Donetsk-Minsk. Ühtekokku hukkus 178 inimest, nende hulgas 36 last. Hukkunute hulgas oli ka jalgpallimeeskond Pahtakor (14 mängijat, teine treener, administraator ja spordiarst).
24.08.1981. Amuuri oblasti kohal kpõrkavad kokku Aerofloti An-24RV (CCCP-46653, reis 811) ja pommituslennuk Tu-16K (07514). Hukkusid An-24 31 reisijat ja Tu-16K kõik 6 meeskonnaliiget. Pääses vaid üks õnnelik – Larissa Savitskaja, kes viie kilomeetri kõrguselt kukkudes ellu jäi.
3.05.1985. Tallinn-Lviv-Kišinjovi liinil lennanud laskumist alustanud Aerofloti Tu-134A põrkab 3900 m kõrgusel kokku sõjaväe transpordilennukiga An-26. Mõlemad lennukid põrkavad kokku vasaku tiivaga ja kukuvad alla 64,3 km kaugusel Lvivi lennuväljast. Hukkusid kõik Tu-134 pardal viibinud 73 reisijat ja 6 meeskonnaliiget, samuti kõik An-26 pardal viibinud 15 inimest. Katastroofi põhjustas kogenematu dispetšer, kelle eksituse tõttu sattusid lennukid ühele kõrgusele ja ühele kursile.
31.08.1986. Californias Cerrito lähedal põrkavad 1980 m kõrgusel kokku Aeromexico DC-9 ja väikelennuk Piper PA-28-181 Archer II. Hukkunuid oli 64+3: kõik DC-9 pardal ja väikelennukis viibinud inimest. DC-9 allakukkumiskohas sai maa peal surma 15 inimest, purunes 18 maja.
22.12.1992. Liibüas Tripoli lähedal põrkavad kokku Jamahirijya Lybyan Arab AirUnes’i Boeing Advanced 727 ja Liibüa õhujõudude hävituslennuk MiG-23. Kõik Boeingu pardal olnud 157 inimest said surma. Hävituslennuki piloodil õnnestus katapulteeruda.
12.11.1996. India pealinnast Delhist 75 km kaugusel lääne pool põrkavad kokku kõrgust võttev Saudi Arabia Airlines’i Boeing 747-100 ja laskuv Kasahstani kaubalennuk Il-76. Hukkusid kõik Boeingu pardal olnud 312 ja kaubalennukis sõitnud 39 reisijat ning meeskonnaliiget.
8.10.2001. Milano Linate lennuväljal sõidab startiv SAS-i MD-87 (pardal 104/6 inimest) tihedas udus otsa Cessna tüüpi eralennukile (pardal 4 inimest). Lennuk tõusis hetkeks õhku ja rammis siis pagasiterminaali. Hukkusid kõik mõlemas lennukis olnud 114 inimest.
1.07.2002. Šveitsi ja Saksamaa piiri lähedal Owingeni linna kohal põrkavad 11 km kõrgusel kokku Vene Baškiiria lennuliinide Tu-154 ja DHL-i kaubalennuk Boeing 757 (pardal 2 pilooti). Vene lennukis oli 52 last, 5 täiskasvanud saatjat ja 12 meeskonnaliiget. Hukkusid kõik.
Tunnuspildil: 27. märtsil 1977 põrkavad Tenerife saarel Santa Cruzi linna lähedal asuval Los Rodeose lennuväljal kokku kaks Boeing 747 tüüpi lennukit. Fotol: Hollandi KLM Boeing 747-206B rusud.
NB! Loe ka:
Taevast kukkunud