Saksa Luftwaffe õhuässad
Punaväelaste massilisest kangelaslikkusest võitluses fašistlike vallutajate vastu on palju kirjutatud. Kuid tänase päevani ei tea me peaaegu midagi Saksa sõjasangarite kohta.
Kuulsad punakotkad, lendurid I. Kožedub ja A. Pokrõškin, tulistasid õhulahingutes alla kumbki vastavalt 62 ja 59 vastase lennukit. Kuid õhuässasid oli ka Saksa Luftwaffes. Erich Hartmanni arvele kogunes 352 hävitatud vastase lennukit (nendest 347 nõukogude lennukit), Gerhard Barkhorn tulistas alla 301 lennukit, Erich Rudorffer 222. Üle saja vastase lennuki tulistasid alla 104 saksa õhuässa. Nõukogude Liit kaotas Teises maailmasõjas 45 000 lennukit, neist 24 000 tulistasid alla 300 saksa lendurit!
Saksa Luftwaffe kõige edukamad õhuässad olid:
Werner Mölders
101 (+14 Hispaania kodusõjas)
Wolf-Dietrich Wilcke
162 allatulistatud lennukit
Horst Adelmeit
166
Horst Schmidt
173
Emil Lang
173
Günther Schack
174
Ernst-Wilhelm Reinert
174
Johannes Steinhoff
176
Günther Josten
178
Kurt Brändle
180
Joachim Kirschner
188
Max Stotz
189
Joachim Brendel
189
Anton Hackl
192
Walter Krupinski
197
Helmut Lipfert
203
Anton Hafner
204
Hans Philipp
206
Walter Schuck
206
Heinrich Ehrler
208
Theodor Weissenberger
208
Hermann Graf
212
Heinrich Bär
221
Erich Rudorffer
224
Wilhelm Batz
237
Walter Nowotny
258
Otto Kittel
267
Günther Rall
275
Gerhard Barkhorn
301
Erich Hartmann
352
HUVITAV TEADA!
Paljudes Teise maailmasõja õhulahinguid käsitlevates allikates räägitakse ainult lahingutegevusega seotud kaotustest, kuid ei mainita sõnagagi, kui palju üks või teine riik kaotas sõjalennukeid tehniliste rikete läbi. Need arvud on aga üsna suured. Esimestel sõja-aastatel moodustas Saksamaa Luftwaffe kaotused tehniliste rikete ja õppe- või katselendudel juhtunud õnnetuste läbi 20% kõigist kaotustest, 1944. aastal koguni 40%! Itaalia kaotas sõjas 5272 lennukit, neist tervelt 1771 õnnetusjuhtumite ja tehniliste rikete läbi.
NB! Muide, leidub neid vene ajaloolasi, kes seavad saksa õhuässade saavutused kahtluse alla. Need kriitilised ajaloolased kahjuks ei tea, et igal saksa hävituslennukil oli kaamera-fotoaparaat, mis fikseeris lennuki allatulistamise. Kui lennuki allatulitsamine polnud sõna otseses mõttes filmilindil mustvalgel fikseeritud, siis piloodi juttu vastase lennuki hävitamise kohta ei arvestatud.