Miks vanemad panevad oma lastele totakaid nimesid?

5 minutit lugemist

Võrreldes aastakümnete taguse ajaga paneb üha rohkem vanemaid oma lastele ebatavalisi lausa totakaid nimesid. Teadlaste arvates võib see olla märk individualistlike väärtuste süvenemisest ühiskonnas. USA-s läbi viidud uuringu kohaselt torkavad tänapäeva koolilapsed varasemate aastakümnete õpilastest rohkem silma mitte andekuse, vaid eriskummalise eesnime poolest.

1950. aastatel, mil menukaim poisinimi Ühendriikides oli James, käis peaaegu igas esimeses klassis vähemalt üks James. 2007. aasta levinuim poisinimi USA-s oli Jacob, kuid nüüd leiab ühe Jacobi umbes kuue klassikomplekti peale.
Uurijad oletavad, et populaarsete nimede taandumine ja ainukordsete sagenemine on märk kultuurilisest nihkest – indiviidi eesmärk ei ole enam ühiskonnaga kohaneda, vaid pigem eristuda ja silma paista. Kui laps on ka puruloll, siis olgu tal vähemalt kõlav ja kordumatu nimi!
Teadustöö jaoks analüüsisid uurijad USA-s aastatel 1880–2007 pandud nimesid. Selgus, et 19. sajandi lõpus ja 20. sajandi alguses kandis 5% lapsi kõige menukamat nime. Viimastel aastatel on popima nime kandjaid kõigest ühe protsendi jagu.
Ebaharilike või lausa totrate nimede menukuse kasv pole siiski olnud järjepidev. Näiteks aastatel 1880–1919 pandi harjumuspäraseid nimesid vähem kui aastatel 1920–1940. Ent pärast sõda läks originaalsus babyboomerite seas taas moodi. Suurim hüpe toimus 1990. aastatel, märgib San Diego ülikooli teadlane Jean Twenge ja juhib tähelepanu, et uudsed nimed on USA-s teinud võidukäiku sõltumata immigratsioonist ja latiino-kogukonna kasvavast mõjust.
„Vanemad tahavad üha enam, et nende lapsed teiste seast silma paistaksid. Ehk tuleb just sellest otsida tavatute nimede sagenemise põhjust,” oletab Twenge, kelle sõnul seisneb individualistlike väärtuste süvenemise positiivne külg selles, et eelarvamused taanduvad ja vähemuste suhtes muututakse sallivamaks.
Teadlase arvates näitab tavatute nimede populaarsus, et meie kultuur on muutumas üha nartsissistlikumaks. Varasemad uuringud on näidanud, et 1950. aastatel pidasid vanemad oluliseks, et laps nende sõna kuulaks. „Praeguseks on kasvatus muutunud peaaegu olematuks. Vanemad tahavad üha vähem olla autoriteedid,” ütleb Twenge.
Ta hoiatab samas, et äärmuslikust individualismist on vaid lühike samm haiglasliku eneseimetluseni. „Kui unikaalne nimi on osa vanemate filosoofiast, et nende laps on eriline ja peab teiste seas silma paistma, siis võivad lapsel välja areneda nartsissistlikud iseloomujooned.”

Eestlaste vähem või rohkem napakate eesnimede edetabel

Poisid:
Airon Kindlus, Charlton Leonhard, Arle, Adrian Hanley, Jauram, Shrek, T, Platon, Sandis, Eirik, Grichankv, Tani-Ove, Kenor, Jean-Dayson, Räni, Maxime-Paul-Jesse, Hillo, Omega 3, Pascal, Xsander, Rhett, Mayc-Jander, Riki-Taavi, Jürto, Ortvin, Ansel, Rato, Travis, Luukas Aeg, Örö Tormi, Oosip, Jeonel, Kellven, Greito, Ino, Hiid, Mac-Mirell-Andreas, Hasgeir-Egert, Kenko, Merttin, Kenomar, Jorke Patrick, Taigo Juunior, Reion, Norton, Oleander, Georg-Goswin, Kaarel Bo, Robi-Reeno, Trevon, Brain (inglise k aju), Shrek, Bacardi, Remi, Martin, Boy (poiss), Arsensius, Castor, Manko, Peregrin, Waterloo, Adrian Hanley, Kuu, Enki, Aaron Troy, Thor Ragnar, Darius.

Tüdrukud:
Lakendra Amerii, Silleriin, Nikolet, Omerta, Nikki Lasessica, Desiree, Emma-Izabel-Aoomi, Santaana, Appolinarija, Käthlyn, Mary-Lys, Ivree, Siirika, Merie, Mirela, Kelino, Rianne, Kärg, Priti, Carlyne, Cäroly, Berlyka, Gynethy; Hailely, Kaleria, Viive-Virhiinya, Chantell, Isis, Jonete, Karetti, Deidre, Begita, Patrina, Reneeta, Marynel, Rinell, Arhe, Oudekki, Haldja, Sarmika-Hell, Rhe, Mirlen, Madara Kuld, Virbi Kleer, Cayro-Lyza, Kirteli, Marimar, Hertrudis, Herta Ing, Uma Chantal, Anlourdees, Jasmiin Dali, Geiti Gerbera, Lillemor, Inderli, Lumi Lulu, Al-Aline, Bonita, Florida, Geilana, Ingwer, Norbertine, Pepsi-Carola, Rapunzel, Trula, Vollberta, Lakendra Amerii, Lumi Lulu, Rumi, Sadu, Lillemor, Luna, Sky, Blu, Loreen Shisell.

Kuid ega sakslasedki sita pealt riisutud ole. Väike valik totratest saksa eesnimedest.

Albert Tross, Alexander Platz (väljak), Markus Platz, Ali Baba, Alter Fritz (vana Fritz), Andi Mauer (müür), Andreas Kreuz (rist), Ann Geber.
Grier Hammond Henchy, Hans Wurst (vorst), Gutfried Wurst, Hans A. Bier (õlu), Hans Dampf (aur), Hans Maul (koon), Glaubrecht (usuõigus), Eitelfritz (edev Fritz), Faustinus, Hermannus, Marie Huana, Marie Juana, Mario Nese, Mark Aber (aga), Mark Graf (krahv), Marta Pfahl (teivas).

* * *

Mitte ainult eesti, vaid ka briti lapsevanemad annavad oma maimukestele aina totakamaid nimesid. Vanad head inglise nimed nagu Tom, Dick ja Harry on kadunud ning asemele tulnud Caramel, Bambi ja isegi Ikea. Viimastel aastatel on veidrate nimede hulk Suurbritannias kasvanud viiendiku võrra. Kuna lastele on muu hulgas hakatud panema ka toodete nimesid, on käibele läinud termin „kaubamärgi emmed”.
Lastetoodete firma Bounty direktori Simon Williamsoni võivad imelikud nimed olla tingitud sellest, et isad-emad üritavad oma lapsi positsioneerida nagu turustajad positsioneerivad kaubamärke.
„Vanemate üheks eesmärgiks on muuta laste nimed meeldejäävaks ja ainulaadseks,” märkis Willimason. Samuti on lapsevanemad hakanud oma lapsi nimetama koha järgi, kus nad lapse eostasid.

Kõlav eesnimi on seksikas
Ajakiri „Nature” kirjutab, et USA teadlased leidsid, et vastassoole imponeerimisel ei oma tähtsust mitte ainult välimus, vaid ka nime kõla. Teadlased seletavad seda efekti sellega, et inimene suhtub alateadlikult paremini sellesse, kelle nimel on ilus kõla.
Teadlased tegid järgmise katse. Ühele veebileheküljele pandi üles fotod ja paluti neid kümnepunktises skaalas hinnata. Hiljem lisati fotode ülaserva ka nimed. Keskmine hinne muutus kohe. Selgus, et seksika mehenime „retsept” on üsna lihtne. Kõige paremaid hindeid said mehed, kelle nimes olid tähed „e” või „i”. Palju halvemaid hindeid said mehed, kelle nimes esines täht „u”. Seega läks Ben paremini peale kui Paul. Naiste puhul oli vastupidi. Kõige paremaid hindeid said „ümmarguse kõlaga” nimed. Nimi Laura meeldis hindajatele palju paremini kui Amy. Uurijad oletavad, et inimesed seostavad intuitiivselt nime iseloomuga. Muide, eestlastele meeldib, kui mehenimes on täht „r”. Sellised nimed nagu Marko, Rein või Erki on eestlaste meelest atraktiivse kõlaga.

MAAJA