Ethiopian Airlines Boeing 767 kaaperdamine (1996)
Üks kõige traagilisemaid lennukikaaperdamine leidis aset 23. novembril 1996. Etioopia pealinnast Addis Abebast startinud Ethiopian Airlines’i Boeing 767, lend 961, suundus musta mandri lääneranniku riiki Côte d’Ivoire. Esimene vahemaandumine pidi olema Keenia pealinnas Nairobis.
Eluga pääsenud Boeingu kapten Leul Abate meenutas hiljem, et umbes 25 minutit pärast startimist Addis Abeba lennuväljalt kuulis ta kära piloodikabiini ukse taga. Seejärel paisati uks lahti ja kolm meest tungisid sisse. Üks neist lõi teist pilooti kirvega, mispeale too kaotas teadvuse. Teine sissetungija suunas tulekustuti kaptenile. Kolmas, kes hoidis käes midagi, mida võis pidada lõhkekehaks, ütles: „Me kaaperdasime lennuki ja tahame Austraaliasse lennata.” Üks kolmest terroristist oli tugevasti purjus ja hoidis peos poolikut viskipudelit, mille ta oli ilmselt varastanud tax-free kärust. Sissetungijad kiskusid juhist ja olid väga agressiivsed. Kapten püüdis kaaperdajatele selgeks teha, et kütuse tankimiseks tuleb teha vahemaandumine Komooridel. Kaaperdajad käskisid lennata Mauritiusele ning ignoreerisid kapteni hoiatusi kütuse lõppemise kohta. Peale kolme lennutundi teatas kapten reisijatele, et lennuki üks mootor on rivist väljas, kütus on lõppemas ja ees on hädamaandumine vette. Etiooplasest reisija Bisrat Alemu rääkis, et seda kuuldes hakkasid inimesed hirmust kiljuma, paljud palvetasid. Kaaperdajad aga olevat kuulutanud amhaara keeles, et nad olevat vanglast põgenenud valitsusvastased, kes on lennuki hõivanud. Neil olevat ka pomm ja kui keegi end liigutab, siis pannakse see plahvatama.
Tsiviillennunduse ajaloo kõige ohvriterohkem lennukirööv lõppes dramaatiliselt Komoori islamiriigi suurima saare Njazidja (enne 1975. aastat Grande Comore) rannikuvees. Lennuk kaldus vettelaskumisel vasakule tiivale, paiskus ümber ning murdus mitmeks tükiks. Surma said peaaegu kõik äriklassi reisijad. Suur osa turismiklassis olnutest uppus. See, et lennuk tegi hädamaandumise madalasse vette, päästis neid ellujäänuid, kes suutsid ise poole kilomeetri kaugusele kuivale maale ujuda.
Kohutavat vaatemängu nähti ka lähedalasuvas Le Galawa luksushotellis ning üks rannas viibinud turistidest jõudis isegi hädamaandumise videolindile jäädvustada. 175-st lennukis olnud inimesest pääses eluga 52. Kõik kolm ärandajat said aga surma ja nii jäidki selle lennukiröövi tegelikud tagamaad välja selgitamata.
NB! Loe ka:
Katastroof Lauda Air’i Boeing 767-ga (1991)
Vt ka internetis: List of Islamic Terror Attacks (al 2001. aastast)