Lennuõnnetused 2000–2009

27 minutit lugemist

Lennukompaniide lühendid

United Air Lines – UAL (USA)

Trans World Airlines – TWA (USA, lõpetas tegevuse 2001)

Société anonyme belge de la navigation aérienne – SABENA (lõpetas tegevuse 2001)

Koninklijke Luchtvaart Maatschappij – KLM (Holland)

Japan Air Lines – JAL

Scandinavian Airlines – SAS

Polskie Linie Lotnicze – LOT

Viação Aérea Rio-Grandense – VARIG (Brasiilia)

(NB! Arv enne kaldkriipsu märgib kas pardal olnud või hukkunud reisijate arvu ja arv pärast kaldkriipsu pardal olnud või hukkunud meeskonnaliikmete arvu.)

Kui keegi soovib mingi lennuõnnetuse kohta internetist üksikasjalikumat infot, siis otsimise hõlbustamiseks on sõna „lend” (ka „reis”) asendatud sõnaga „flight”. Piisab, kui näiteks sisestada American Airlines Boeing 707-123B (N7506A, flight AA1), kui vajalikud viited eri infoallikates käes. Paljude lennuõnnetuste asjaolusid on kirjeldatud suure põhjalikkusega.

– 2000 –

13.01.2000. Liibüas Marsa el-Bregas kukub alla Shorts 360-300 (HB-AAM). 23 hukkunut, 18 hukkunut.

31.01.2000. 32 km kaugusel California rannikust sööstab 5189 m kõrguselt peaaegu vertikaalselt alla Alaska Airlinesi MD-83 (N963AS, flight 261), pardal 83/5 inimest. Hukkusid kõik. Lennuk oli teel Mehhiko kuurortlinnast Puerto Vallartast Seattle’i. Õnnetuse põhjustas puudulikust tehnohooldusest tingitud stabilisaatoririke, mille tagajärjel kõrgustüür kiilus kinni lennuki laskumise asendis. Sellest hetkest alates ei olnud võimalik enam katastroofi ära hoida. Lennuk oli ehitatud 1992. aastal ja olnud õhus 26 584 t.

31.01.2000. Elevandiluurannikul kukub alla Kenya Airways’i reisilennuk A310 (5Y-BEN, flight 431), pardal 179 inimest. 9 pääses eluga. Abidjanist Lagosesse teele asunud lennuk kukkus alla kohe pärast õhkutõusmist u 2 km kaugusel rannikust vette. Lennuk oli valmistatud 1986. aastal.

31.01.2000. Californias Point Magus kukub alla Alaska Airliensi MD-83 (N963AS). 88 hukkunut.

30.03. 2000. Sri Lankal Anuradhapuras kukub alla Sri Lanka õhujõudude An-26. 40 hukkunut.

18.04.2000. Filipiinide Air Philippines Boeing 737-200 (RP-C3010, flight 541), pardal 124/7 inimest, kukub alla Davao linna lähedal. 131 ohvrit.

8.07.2000. Aerocaribe Aerospace Jetstream 31 (N912FJ, flight 7831) kukub alla Mehhikos Juarezi lähedal. 17/2.

22.06.2000. Hiinas Wuhanis kukub alla Wuhan Airlinesi Xian Tunshuji Y7-100C (B-3479). 44 hukkunut, 7 saab surma maa peal.

8.07.2000. Mehhikos Villahermosas kukub alla Aerocaribe British Aerospace J-32 (N912FJ). 19 hukkunut.

17.07.2000. Alliance Air’ Boeing 737-200 (VT-EGD, flight 7412), mis oli teel Calcuttast New Dehlisse kukub vahemaandumisel Indias New Dehlist u 1000 km kaugusel asuva Patna linna elamurajooni, 2 km enne maandumisraja algust. 58 pardal olnud inimesest hukkus 55. Veel neli hukkus maapinnal.

25.07.2000. Pariisi lennuväljalt startiv ülehelikiirusega reisilennuk Concorde (F-BTSC, flight 4590) sõidab üle metalliriba, mille kaotas eelnevalt startinud DC-10 (metalliriba oli pärit moorori nr. 1 reverseerimisseadme küljest). Lennuki üks rehv lõhkeb, selle tükid vigastavad tiivas asuvat kütusetanki, kütus voolab välja ja süttib. Põlev lennuk kukub alla. 109 ohvrit. 4 inimest hukkub maa peal.

23.08.2000. Araabia Gulf Air’ A320-212 (A40-EK, flight 072), teel Bahreinist Kairosse, kukub mõne minut pärast õhkutõusmist Manama lennuväljalt Pärsia lahte. 143 hukkunut. Lennuk oli ehit. 1994. a. ja olnud õhus 17 200 tundi. Tolleks ajaks oli kogu maailmas kasutusel 840 A320 tüüpi lennukit.

25.10.2000. 25 km kaugusel Batumist põrkab kursist kõrvalekaldunud Vene õhujõudude IL-18 1365 m kõrgusel vastu Mtirala mäe nõlva. Lennuk oli teel Moskva lähedasest Tšakalovskist Batumi. 73/11. Hukkunute hulgas oli ka 18 naist ja 9 last.

31.10.2000. Angolas plahvatab õhus Saurimo linna lähedal An-26 (D2-FDI) ja kukub alla. 44/5 ohvrit.

31.10.2000. Taiwani pealinnas Taibeis kukub startimisel tormituulte ajal alla Singapore Airlines’i Boeing 747-412 (9V-SPK, flight 006), pardal 159/20 inimest. 81 ohvrit. 96 pääseb vigastustega.

31.10. 2000. Angolas Saurimos kukub alla An-26. 48 hukkunut.

15.11.2000. Angolas Luandas kukub alla Asa Pesada An-24 (D2-FCG). 40 hukkunut, 1 saab surma maa peal.

– 2001 –

25.01.2001. Rutaca Airlinesi DC-3 (YV-224C) kukub alla Venezuelas Cuidadi Bolivari lähedal. 24 hukkunut.

2.02.2001. Angolas Luena lähedal kukub alla Angola õhujõudude An-26. 22 hukkunut.

15.05.2001. Iraanis Saris kukub alla Faraz Qeshmi Airlinesi Jak-40 (EP-TQP): 29 hukkunut.

4.07.2001. 30 km kaugusel Irkutskist kukub alla Vladivostokavia Tu-154 (RA-85845, flight 352), mis oli teel Jekaterinburgist Vladivostokki. 145 ohvrit.

11.09.2001. Terrorirünnak USA vastu.

Kl. 8.46 rammib American Airlinesi Boeing 767-200ER (N334AA, flight 11), pardal 2 pilooti, 9 lennusaatjat, 77 reisijat ja 5 araabia terroristi, rammib kiirusega 760 km(h Maailma kaubanduskeskuse põhjatorni 94. ja 98. korruse vahel.

Kl. 9.03. United Airlinesi Boeing 767-222 (N61UA, flight 175), pardal 2 pilooti, 7 lennusaatjat, 51 reisijat ja 5 araabia terroristi, rammib Maailma Kaubanduskeskuse lõunatorni 78. ja 84. korruse vahel. Kaksiktornide rusude all hukkub 2896 inimest (teistel andmetel 3063) ja 343 tuletõrjujat.

Kl. 9.39. American Airlinesi Boeing 757-223ER (N644AA, flight 77), pardal 2 pilooti, 4 lennusaatjat, 53 reisijat ja 5 araabia terroristi, rammib Washingtonis madallennul kiirusega 730 km/h USA Kaitseministeeriumi Pentagoni edelaosa. Hoones hukkub 184 inimest.

Kl. 10.06. United Airlinesi Boeing 757-200 (N591UA, flight 93), pardal 2 pilooti, 5 lennusaatjat, 33 reisijat ja 4 araabia terroristi, kukub alla Lääne-Pennsylvanias umbes 80 km kaugusel Shanksville’st. Kõigis neljas lennukis olnud inimesed hukkuvad.

12.09.2001. Mehhikos Chichen Itzas kukub alla Aero Fernico Charteri Let 410UVP (XA-CMC) 19 hukkunut.

4.10.2001. Ukraina armee tulistab sõjaväeõppustel raketiga S-200 kogemata alla Musta mere kohal lennanud Vene reisilennuki Tu-154 (RA-85693, flight 1812), mille pardal oli 64/11 inimest. Lennuk oli teel Tel Avivist Novosibirskisse. Hukkusid kõik. Lennuk kukkus merre 185 km kaugusel Sotšist edelas.

8.10.2001. Milano Linate lennuväljal sõidab startiv SAS-i MD-87 (SE-DMA, flight SK686), pardal 104/6 inimest, tihedas udus otsa eralennukile Cessna (D-IEVX), mille pardal oli 4 inimest. MD-87 tõusis hetkeks õhku ja rammis siis pagasiterminaali. Hukkusid kõik mõlemas lennukis olnud 114 inimest, 4 inimest sai surma maa peal. See oli SAS-i esimene inimohvritega lennuõnnetus pärast seda, kui 1969. aastal kukkus maandumisel Los Angelese lennuväljale merre sama kompanii DC-8.

12.11.2001. Pärast starti New Yorgi Kennedy lennuväljalt kukub American Airlines’i A300B4-605R (N14053, flight 587), pardal 246/9 inimest, 8 km kaugusel asuvasse Rockaway elamurajooni. Hukkusid kõik. Neli maja põles maani maha, 14 sai tules tõsiselt kannatada. Teadmata põhjusel plahvatas ja eraldus lennuki küljest mootor nr.1. Selleks ajaks oli Airbus tüüpi lennukeid toodetud 2499 eksemplari. Alates 1988. aastast on toimunud 16 õnnetust, milles hukkus 2273 inimest.

19.11.2001. Venemaal kukub alla IRS Aero Il-18 (RA-75840). 27 hukkunut.

24.11.2001. Šveitsis Zürichis kukub alla Crossairi Avro RJ100 Regional Jet (HB-IXM). 24 hukkunut, 9 pääseb.

01.12.2001. Venemaal kukub alla Vene siseministeeriumi Il-76TD (RA76839). 18 hukkunut.

– 2002 –

14.01.2002. Lion Airi Boeing 737-291 (PK-LID, flight 386) kukub alla pärast starti Riau (Indoneesia) lennuväljalt. 103 hukkunut.

17.01.2002. Colombias El Tigres kukub alla Petroproduccioni Fairchild FH-227E (HC-AYM). 26 hukkunut.

27.01. 2002. Angolas Luenas kukub alla Angolan Air Force An-12. (T-304). 30 hukkunut, 30 pääseb.

28.01.2002. Kolumbia piiri lähedal kukub alla Ecuadori TAME Boeing 727-134 (HC-BLF, flight 120), pardal 94 inimest. Hukkusid kõik.

12.02.2002. Iraani lääneosas kukub alla Iran Air Tours Tu-154M (EP-MBS, flight 956), pardal 118 inimest. Hukkusid kõik. Lennuk oli teel Teheranist Khorramabadi.

21.02.2002. Venemaal kukub alla Vene õhujõudude An-26. 17 hukkunut, 3 pääseb.

15.03.2002. Kuubal Baezis kukub alla Aerotaxi An-2 (CU-T1020). 16 hukkunut.

15.04.2002. Hiina Air China Boeing 767-200ER (B-2552, flight 129), pardal 155/11 inimest, põrkab halbades ilmastikutingimustes Lõuna-Korea Pusani lennuväljale maandumisel vastu Shineo mäge, mis asub 8 km kaugusel lennuväljast. Pääses 39 inimest. Lennuk oli käigus olnud 17 aastat.

4.05.2002. Nigeeria põhjaosas Kano linnas kukub alla EAS-i BAC 111-500 (YR-BCN või 5N-ESF?). 69/8. Maa peal saab surma veel 74 inimest. Lennuk oli teel Josist Lagosesse.

7.05.2002. Hiina China Northern Airlines’i MD-82 (B-2138, flight 6136), pardal 103/9 inimest, kukub Kollasesse merre umbes 10 km kaugusel rannikust. Piloot teatas tulekahjust kabiinis. Hukkusid kõik.

7.05.2002. Tuneesias lendab Egypt Air’ Boeing 737-566 (SU-GBI, flight 843), pardal 55/8 inimest, maandumisel tihedas udus vastu mäge. 14 hukkunut.

25.05.2002. Taiwani ranniku lähedal kukub 20 minutit pärast starti Formosa väina kohal merre Taipeist Hongkongi teel olnud China Airlines’i Boeing 747-200B (B-18255, flight 611). 206/19. Lennuk oli ehitatud 1979. aastal ja olnud õhus 65 000 tundi.

1.07.2002. Šveitsi ja Saksamaa piiri lähedal Owingeni linna kohal põrkavad 11 km kõrgusel kokku Vene Baškiiria lennuliinide Bashkirian Airlinesi Tu-154M (RA-85816, flight BTC2937), ja DHL-i kaubalennuk Boeing 757 (flight DHX 611), pardal 2 pilooti,. Vene lennukis oli 52 last, 5 täiskasvanud saatjat ja 12 meeskonnaliiget. Hukkusid kõik.

4.07.2002. Kesk-Aafrika Vabariigis Bangui lähedal kukub alla New Gomairi Boeing 707 (9XR-IS). 23 hukkunut, 2 pääseb.

27.07.2002. Ukrainas Lvivi lennunduspäeval kaotab demonstratsioonlendu teinud hävitaja Su-27 juhitavuse ja kukub pealtvaatajate hulka, tappes 83 inimest, kelle hulgas oli 23 last. 199 inimest sai vigastada, neist 23 raskelt.

28.07.2002. Pärast starti Moskva Šeremetjevo lennuväljalt kukub alla Pulkovo Aviationi Il-86 (RA-86060). Hukkus 14 meeskonnaliiget. See oli 22 aasta jooksul esimene inimohvritega lennuõnnetus seda tüüpi lennukiga, mis võeti kasutusele 1980. aastal.

22.08.2002. Nepalis Pokharas kukub alla Shangri-la Airi de Havilland DHC-6 Twin Otter (9N-AFR). 18 hukkunut.

29.08.2002. Venemaal kukub alla Vostok Aviakompania An-28 (RA-28932). 16 hukkunut.

30.08.2002. Brasiilias Rio Brancos kukub alla Rico Linhas Aereasi Embraer 120 Brasilia (PT-WRQ). 23 hukkunut, 8 pääseb.

6.11.2002. Luxemburgis kukub alla Luxairi Fokker F-50 (LX-LGB). 20 hukkunut, 2 pääseb.

11.11.2002. Filipiinide pealinnast Manilast startinud Laoag International Airlinesi Fokker F-27 (RP-C6888, flight 585), mille pardal oli 29 reisijat ja viis meeskonnaliiget, kukkus kolm minutit pärast starti umbes kilomeetri kaugusel rannast merre ja murdus pooleks. Hukkus 19 inimest, eluga pääses 15.

23.12.2002. Iraanis Baghrabadis kukub alla Aeromist Kharkivi An-140. (UR-14003). 46 hukkunut.

– 2003 –

8.01.2003. Türgi kaguosas kukub maandumisel alla ja süttib põlema Turkish Airlines’i RJ100 (TC-THG, flight 634). 70/5. 5 inimest pääses.

8.01.2003. Air Midwesti Beechcraft 1900 (N233YV, flight 5481) kukub alla pärast starti Charlotte’ lennuväljalt. 19/2.

9.01.2003. Peruu lennujuhtimiskeskus kaotab side TANS Peru Fokker F-28-ga (OB-1396, flight 222). Kell 8.43 (15.43 Eesti aja järgi) teatab Fokker hädaolukorrast Chachapoyase lennuvälja lähedal. 41/5.

16.01.2003. Ateena lennuväljal põleb rusudeks Boeing 727. Inimohvreid ei olnud.

19.02.2003. Iraanis Shadadi lähedal kukub alla Iranian Revolutionary Guard Corps Air Force’ Il-76MD (15-2280). 257/18.

20.02.2003. Pakistanis Kohatis kukub alla Pakistan Air Force Fokker F-27 (J-10254). 17 hukkunut.

6.03.2003. Alžeeria lõunaosas Tamanrasseti lennuvälja lähedal kukub alla Air Algérie 25 aastat vana Boeing 737-200 (ST-AFK, lend 6289), mis oli teel Vahemere ääres asuvasse Alžiiri. Hukkus 97 inimest.

26.05.2003. Türgis Trabzoni lähedal kukub alla UM Airlinesi Jak-42 (UR-42352), pardal 62 hispaania sõdurit ja 13 meeskonnaliiget. Hukkusid kõik.

8.07.2003. Varsti pärast õhkutõusmist Port Sudani lennuväljalt kukub tehnilise rikke tõttu alla Sudan Airways’i siseliini Boeing 737-200 (ST-AFK, flight 139), pardal 105 reisijat ja 11 meeskonnaliiget. Hukkusid kõik peale ühe kaheaastase lapse, kes olevat siiski hiljem haiglas surnud.

24.08.2003. Haitil kukub alla Tropical Airwaysi Let410UVP-E (HH-TAD). 21 hukkunut.

29.11.2003. Congos Boendes kukub alla Congolose Air Force An-26 (9T-TAD). 20 hukkunut, 4 pääseb, 13 saab surma maa peal.

25.12.2003. Vahetult pärast starti Benini pealinna Cotonou lennuväljalt kukub merre Beirutisse suundunud Guinea-Liibanoni lennukompanii UTAGE Boeing 727 (3X-GDO, flight 141), pardal 163 inimest. Hukkus 151 inimest. Õnnetuse põhjuseks peeti lennuki ülekaalu.

– 2004 –

3.01.2004. Hommikul Siinai poolsaarel asuvalt Sharm el-Sheiki lennuväljalt startinud Egiptuse Flash Airlinesi Boeing 737-3Q8 (SU-ZCF, flight 604) kukub tehnilise rikke tõttu mõni minut pärast õhkutõusmist u. 12 km kaugusel rannikust Punasesse merre. Hukkusid kõik pardal olnud 148 inimest, kellest 133 olid prantsuse turistid. Lennuk oli teel Pariisi.

13.01.2004. Usbekistani pealinna Taškendi lähedal kukub alla Uzbekistan Airwaysi Jak-40 (UK-87985, flight 1154). 37 hukkunut.

10.02.2004. Kishi saarelt saabunud Iraani Kish Airline’i Hollandi päritolu kahemootoriline Fokker 50 (EP-LCA, flight 7170), pardal 40 reisijat ja 6 meeskonnaliiget, kukub kell 11.40 kohaliku aja järgi tehnilise rikke tõttu maandumisel Sharjahi lennuväljale (Araabia Ühendemiraadid) alla . Hukkus 43 inimest. Kolm inimest pääses. See õnnetus oli kuues Iraani lennukiga toimunud õnnetus alates 2000. aastast.

14.04.2004. Rico Linhas Aérase Embraer 120ER (PT-WRO, flight 4815) kukub alla lähenemisel Eduardo Gomesi lennuväljale. 30/3.

6.08.2004. Gabonis Liberville’ lähedal kukub alla Gabon Expressi Hawker Siddeley HS-748 (TR-LFW). 19 hukkunut, 11 pääseb.

24.08.2004. Kell 22.56. Moskva aja järgi kaob radariekraanidelt Volga-AviaExpressi Tu-134A-3 (RA-65080, flight 1303), mis kukub alla Tuula lähedal, u. 150 km kaugusel Moskvast. Lennuk, mille pardal oli 34 reisijat ja 9 meeskonnaliiget oli teel Moskvast Volgogradi. Täpselt kolm minutit hiljem kukub Rostovi lähedal Glubokõ küla juures alla Moskvast Sotši teel olnud Siberia Airlinesi Tu-154B2 (RA-85556, flight 1047), mille pardal oli samuti 38 reisijat ja 8 meeskonnaliiget. Lennuki meeskond oli vahetult enne allakukkumist teatanud kaaperdamiskatsest. Hukkusid kõik mõlema lennuki pardal olnud inimesed. Mõlemad lennukid olid startinud Moskva Domodedovo lennuväljalt.

19.10.2004. USA-s Kirksville’s (Missouri) kukub alla Corporate Airlinesi British Aerospace J-32 (N875JX). 13 hukkunut, 2 pääseb.

21.11.2004. Kell 01.20 Kesk-Euroopa aja järgi kukub Hiina China Eastern Airlines’i CRJ-200 (B-3072, flight 5210) vahetult pärast starti Baotou lennuväljalt u 100 m kõrguselt külmunud järve. Lennuk, pardal oli 47 reisijat ja 6 meeskonnaliiget, oli teel Šanghaisse. Hukkusid kõik, maa peal veel kaks inimest. Viimane lennuõnnetus Hiinas oli 7. mail 2002. aastal. Sellest ajast kuni 21. novembrini 2004 olid Hiina reisilennukid lennanud ilma avariideta u 5 milj. lennutundi.

30.11.2004. Indoneesia. Õhtupimeduses paduvihma ajal maandumisel Solo lennuväljale maandumisrajalt välja kohaliku lennukompanii Lion Airi MD-82 (PK-LMN, flight 538), mille pardal oli 153 inimest. Lennuk saabus Jakartast. Mitusada meetrit libisenud ja surnuaial peatuma jäänud lennukil tuli üks tiib küljest ära. Hukkus 25 inimest, rohkem kui 60 sai vigastada. Õnneks ei süttinud lennuk põlema.

– 2005 –

3.02.2005. Eralennukompanii Kam Air’ Boeing 737 (EX-037, flight 904) kukub tugeva lumetormi ajal alla lennul Heratist Kabuli. 104 hukkunut.

16.03.2005. Venemaa põhjaosas Neenetsi autonoomses piirkonnas Barandei lennuväljale kukub maandumisel alla An-24 (RA-46489), mille pardal oli 45 reisijat ja 4 meeskonnaliiget. Lennuki pardal viibisid naftakompanii Lukoil töötajad. Hukkus 29 inimest, 23 pääses eluga.

25.05.2005. Congos Biega lähedal kukub alla Victoria Airi An-12 (9Q-CVG). 27 hukkunut.

16.07.2005. Aafrikas Ekvatoriaal-Guineas kukub alla Equatorial Express Airlinesi An-24 (3C-VQR) 54/6. Kohalikule Equatair kuulunud An-tüüpi lennuk oli siseriiklikul lennul Bioko saarel asuvast pealinnast Malabost Bata linna, kuid kukkus seni teadmata põhjustel lennuväljast 17 km alla. Radariekraanilt kadunud lennuk leiti alles pühapäeva hommikul.

2.08.2005. Tugeva äikesetormi ajal alustab maandumist Air France’i A340 (F-GLZQ, flight 358) Toronto lennuväljale. Lennuk saab rattad maha liiga hilja, sööstab üle maandumisraja otsa välja põõsastesse ja süttib põlema. Kõik 297 reisijat ja 12 meeskonnaliiget pääsevad, kuid lennuk hävib tules.

6.08.2005. Tuninteri ATR 72-202 (TS-LBB, flight 1153) kukub Palermo lähedal merre. 14 reisijat ja 2 meeskonnaliiget hukkuvad, 21 reisijat ja 2 meeskonnaliiget pääsevad.

10.08.2005. Eesti Copterline’ Sikorsky S-76 (OH-HCJ, flight 103) kukub kõigest minut pärast starti tehnilise rikke tõttu Tallinna lahte. 12/2.

14.08.2005. Küprose eralennukompaniile Helios Airlines kuulunud Boeing 737-300 (HCY 522, flight 522) sööstis peale lennujuhtimiskeskusega ühenduse kaotamist 30 km Ateenast põhja pool vastu mäge. Lennuki pardal oli 115 reisijat ja 6 meeskonnaliiget. Lennuk oleks pidanud jätkama Ateenast teekonda Prahasse. 59 täiskasvanut ja 8 last pidid Ateenas maha minema. 56 täiskasvanud ja kaks last olid teel Praha poole.

17.08.2005. Venezuelas Colombia piiriäärses piirkonnas Sierra de Perija mägedes kukkus alla Colombia kompanii The West Caribbean Airwaysi turismilennuks üüritud reisilennuk MD-82 (HK4374X, flight 708), mille pardal oli 152 reisijat ja 8 meeskonnaliiget. Hukkusid kõik. Kell 9.07 Kesk-Euroopa aja järgi (3.07 kohaliku aja järgi) teatas piloot dispetšerile, et tal on probleeme ühe mootoriga. Siis mootor seiskus. Seitse minutit hiljem seiskus teine mootor. Seejärel raadioside katkes. Lennuk oli teel Panamast Kariibi meres asuvale Martinique saarele. Meeskond oli Colombiast, reisijad aga Panamast puhkuselt naasvad Martinique elanikud.

23.08. 2005. Üle 40 inimese hukkus, kui Peruu pealinnast Limast Pucallpa linna lennanud TANS-i Boeing 737-200 (OB-1809-P, flight 2054) tegi hädamaandumise džunglis. Õnnetuspaigas möllas torm. Lennukis oli 8 meeskonnaliiget ja 92 reisijat – nende hulgas 11 USA kodanikku ja veel neli välismaalast. „Kapten ütles, et maandume 10 minuti pärast, turbulentsus on suur. Seejärel kõlas mütsatus ja meie ümber olid leegid,” kirjeldab üks pääsenud reisijaist. Lennuk prantsatas maha viie kilomeetri kaugusel Pucallpa lennuväljast soises džunglis. Esialgseil andmeil sundinud Boeingu hädamaandumisele halb ilm, piloot püüdis maanduda maanteel, kuid tugev tuul kandis lennuki kõrvale.

5.09.2005. Odavlennufirma Mandala Airlinesi Boeing 737-200 (PK-RIM, flight 091, ehit. 1981. a.), mis oli teel Indoneesia pealinna Jakartasse, kukkus alla vahetult pärast starti Medani lennuväljalt (Sumatra saar). Lennuk kukkus keset elamurajooni ning põhjustas suure tulekahju – leekides oli vähemalt 10 maja. Hukkusid kõik lennukis viibinud 109 inimest, põleva lennuki rusude all hukkus veel 57 linnaelanikku.

22.10.2005. Kell 20.45 startis tormise ilmaga Lagose lennuväljalt eralennukompanii Bellview Airlinesi Boeing 737-200 (5N-BFN, flight 210), mille pardal oli 117 inimest. Nigeeria pealinna Abujasse suunduva lennuki pardal teiste hulgas mitu kõrget riigiametnikku. Piloot teatas kohe pärast õhkutõusmist probleemidest, pärast seda kadus lennuk radari ekraanilt. Hukkusid kõik lennukis olnud inimesed.

6.12.2005. Teheranis kukub alla Iranian Air Force Lockheed C-130E Hercules (5-8512). 94 hukkunut, 12 saab surma maa peal.

8.12.2005. Baltimore’st saabunud Southwest Airlinesi Boeing 737-700 (N471WN, flight 1248), pardal 98 reisijat ja 5 meeskonnaliiget. Maandub lumetormi ajal Chigago lennuväljale. Lennuk ei suuda pidurdada ja sõidab maandumisrajalt välja kiirteele, kus põrkas kokku kahe sõiduautoga. Ühes autos olnud 6-aastane poiss suri saadud vigastustesse.

10.12.2005. Sosoliso Airlinesi DC-9 (5N-BFD, flight 1145) kukub maandumisel Port Harcourti (Nigeria) lennuväljale alla. 110 hukkunut.

19.12.2005. Miamis kukub alla Chalk’s Ocean Airwaysi Grumman G-73T Turbo Mallard (N2969). 20 hukkunut.

23.12.2005. Azerbaijan Airlinesi An-140-100 (4K-AZ48, flight 217) kukub viis minutit pärast starti Bakuu lennuväljalt alla. 18/5.

– 2006 –

19.01.2006. Ungaris kukub alla Slovak Air Force An-24 (5605). 42 hukkunut, 1 pääseb.

31.03.2006. Brasiilias Saquaremas kukub alla TEAM Transportes Aereosi Let 410UVP-E20 (PT-FSE). 19 hukkunut.

3.05.2006. Armeenia Armavia A-320 (EK32009, flight 967), pardal 105 reisijat ja 8 meeskonnaliiget, kukkus varahommikul kl 2.15 Lõuna-Venemaal Sotši lähistel u 5 km kaugusel rannikust Musta merre. Õnnetuses hukkusid kõik pardal olnud. Lennuk ei saanud tugeva vihma tõttu maandumisluba, kuid mõne aja pärast see talle siiski anti. Lennuki vrakk leiti 300 m sügavusel merepõhjas. Lennuõnnetuse põhjustas piloodi eksimus, väidavad uurijad. Lennuk sööstis merre 60 kraadise nurga all, 6 km kaugusel rannikust.

9.07.2006. Vihmasaju ajal maandumisel Irkutski lennuväljale ei suuda Sibir A-310 (F-OGYP, flight 778) pidurdada, kaldub maandumisrajalt kõrvale, sõidab läbi betoonmüüri ja jääb pidama selle taga asunud garaažide juures. Lennuk puruneb. Puhkenud tulekahjus hukkub 128 inimest, 75 pääseb.

10.07.2006. Vahetult pärast starti Multani (Pakistan) lennuväljalt kukub alla Pakistani riikliku lennukompanii PIA Fokker F-27 (AP-BAL, flight 688). Hukkusid kõik pardal olnud 45 inimest.

22.08.2006. Ukrainas 45 km Donetskist põhja pool kukub alla Peterburi Pulkovo Aviation Enterprise Tu-154M (RA-85185, flight 612), pardal 160 reisijat (nende hulgas 39 last) ja 10 meeskonnaliiget. Anapast Peterburgi teel olnud reisilennuk Tu-154 saatis kell 15.37 kohaliku aja järgi hädasignaali. Kaks minutit hiljem kadus lennuk radariekraanilt. Katastroofi põhjused olid esialgu ebaselged, kuid Vene lennujuhtimiskeskus teatas, et lennuk sattus tugevasse õhukeerisesse. Tu-154 on endistes Nõukogude Liidu riikides enimkasutatud reisilennuk. Kokku ehitati seda tüüpi lennukeid umbes 1000. Neid lennukeid ehitati alates aastast 1972, 1986. aastal mudelit moderniseeriti. Alates Tu-154 kasutuselevõtust on seda tüüpi lennukitega juhtunud umbes 30 inimohvritega õnnetust.

27.08.2006. Pärast starti Lexingtoni Blue Grassi lennuväljalt (Kentucky osariik) kukkus 1,6 km kaugusel stardirajast alla Delta Airlines’i tütarfirma Comair’ RJ-100 (N431CA, flight 5191), mis oli teel Atlantasse. Õnnetus juhtus kell 6.07 kohaliku aja järgi. Lennuki pardal oli 47 reisijat ja 3 meeskonnaliiget. Eluga pääses ainult 44-aastane piloot James Polehinke.

1.09.2006. Iran Air Tour’i Tu-154 (EP-MCF, flight 945), pardal 147 inimest, saabudes Bandar Abbasi sadamalinnast, süttis Mashhadi linna lennuväljal, kui üks selle ratastest purunes maandumisel. Hukkus 29 inimest. Teheranist ligikaudu 1000 km kaugusel asuv Mashhad on tähtis pühapaik šiiidi palveränduritele.

30.09.2006. Ööl vastu laupäeva kukub Brasiilias Amazonase džungli kohal kokkupõrke tagajärjel väikelennukiga alla Brasiilia Gol Transportes Aéros’i Boeing 737-8EH (PR-GTD, flight 1907). Hukkusid kõik 149 reisijat ja 6 meeskonnaliiget. Lennuk oli teel Manaust Brasiliasse. Kokkupõrke põhjustanud kahe reaktiivmootoriga väikelennuk Embraer Legacy 600 (N600XL), mille pardal oli viis reisijat ja mida juhtis keegi ameeriklane, tegi pärast kokkupõrget õnnestunud hädamaandumise Cachimbo sõjaväe lennuväljale.

29.10.2006. Nigeeria Pealinnas Abujas kukub lennujaama lähedal alla ADC Airlinesi Boeing 737 (5N-BFK, flight 53), mille pardal oli 105 reisijat. Hukkus enamik pardal olnuid, sealhulgas sultan Ibrahim Muhammudu Maccido, kes on Nigeeria muslimite juht. Sokotosse suundunud Nigeeria lennufirma ADC lennuk Boeing 737 kukkus alla ning süttis põlema kohe pärast õhku tõusmist Abuja lennuväljalt. Esialgsete teadete kohaselt õnnestus eluga pääseda viiel inimesel.

17.11.2006. Indoneesias kukub alla Trigana Air Service de Havilland DHC-6 Twin Otter 300 (PK-YPY). 12 hukkunut.

– 2007 –

1.01.2007. Adam Air’ Boeing 737-400 (PK-KKW, flight 574), pardal 96 reisijat (neist 3 välismaalast) ja 6 meeskonnaliiget, kukub alla Sulawesi saare mägises piirkonnas. Enne kontakti kadumist saatis lennuk välja hädasignaali. Sel ajal asus lennuk Sulawesi saare keskosa kohal, kuhu saadeti päästemeeskonnad. Lennuk oli teel pealinnast Jakartast vahemaandumisega Jaava saarelt Surabayas Sulawesi saarele Manadosse. Päästetöötajad leidsid 2. jaanuariks 2600 m kõrgusel asunud õnnetuspaigast 90 laipa. 12 inimest jäi imekombel ellu. Lennuk oli olnud käigus 17 aastat ja olnud õhus 45 000 tundi.

9.01.2007. AerianTur-M An-26 (ER-26068) kukub alla Baladi lähedal Iraagis. 34 inimest hukkub, 1 pääseb.

7.03.2007. Maandumisel Jakarta lennuväljale purunes ja süttis põlema Indoneesia lennukompanii Garuda Airlines’i Boeing 737 (PK-GZC, flight 200). Hukkus 21 reisijat ja 1 meeskonnaliige.

17.03.2007. UTairi Tu-134 (RA-65021, flight 471) puruneb maandumisel Samaara lennuväljale. 6 inimest hukkub, 57 pääseb.

5.05.2007. Kenya Airways teatas, et kadus kontakt reisilennukiga Boeing 737-800 (5Y-KYA, flight 507), mille pardal oli 106 reisijat ja 9 meeskonnaliiget. Lennuk oli teel Kenya linnast Doualast pealinna Nairobisse ning asus kadumise hetkel Kameruni territooriumi kohal. Lennuk kukkus lühikest aega pärast starti Duala lennnujaamast  lõuna poole jäävasse sõidukitega läbitamatusse sohu. Päästjad pidid viimase vahemaa lennukini käima jalgsi, sest nende autood ei suutnud soist piirkonda läbida. Enamik reisijaist, kes viibisid vaid poole aasta vanuse lennuki pardal, pidid Keenia pealinnast Nairobist teiste lendudega edasi suunduma.

25.06.2007. PMTairi An-24 (XU-U4A, flight 241) kukub alla Kambodžas. 16/6.

18.07.2007. Brasiilias Sao Paolo Congonha lennuväljale maandunud Tam Airlinesi A320-233 (PR-MBK, flight 3054) pardal oli 181 reisijat ja 6 meeskonnaliiget, sõitis maandumisrajalt välja ning rammis tanklat ja pagasiterminali, milles töötasid inimesed. Lennuk oli alustanud teekonda riigi lõunaosas asuvast Porto Alegrest. Temperatuur põlevas lennukis tõusis enam kui tuhande kraadini. 12 inimest sai surma väljaspool lennukit, kui see hoonetesse sisse sõitis. Sama stardi- ja maandumisrada on Brasiilias juba varem kritiseeritud tema lühiduse pärast. Eriti ohtlikuks peetakse teed sajuilmade korral, kui see muutub libedaks. 1996. aastal juhtus aga maandumisrajal samasugune õnnetus, milles sai surma 96 inimest.

9.08.2007. Air Moorea Havilland Canada DHC-6 Twin Otter (F-OIQI, flight 1121) kukub 11 sekundit pärast starti Prantsuse Polüneesias Moorea saare laguuni. 20 hukkunut.

16.09.2007. Tai odavlennufirma One-Two-Go Airlinesi MD-82 (HS-OMG, flight 269) sõitis Phuketi lennuväljal halva ilma tõttu maandumisrajalt välja ja murdus pooleks. Lennuki pardal oli 123 inimest (neist 57 välismaalast) ja 5 meeskonnaliiget. Bangkokist väljunud lennuk kihutas maandumisraja kõrval olevatesse puudesse ning purunes. Hukkus 90 reisijat. Umbes 20 reisijat pääses raskete vigastustega. Õnnetuse põhjustas troopiline torm. Tugeva tuule ning paduvihma tõttu ei näinud piloot ilmselt täpselt lennurada. Lennuk maandus, kuigi oli saanud loa maandumine tühistada ja teisele lennuväljale suunduda.

30.11.2007. Türgi edelaosas Isparta linna lähedal kukub ööl vastu laupäeva alla odavlennufirma AtlasJet MD 83 (TC-AKM, flight 4203), hukkusid kõik pardal olnud 57 inimest. Ilmaolud olid normaalsed ja teadaolevalt ei olnud lennukil tehnoprobleeme. Lennukis olnud inimesed olid tõenäoliselt kõik türklased. Istanbulist teel olnud 165-kohaline lennuk kadus radariekraanidelt Eesti aja järgi kell 02.36 öösel, veidi enne seda, kui oleks pidanud maanduma Ispartas, Vahemere kuurordist Antalyast umbes 150 km põhjas. Lennuk valmistus maanduma ja küsis maalt luba, kuid pärast tornist positiivse vastuse saamist kontakt kadus. Õnnetuspaik asus Isparta Suleyman Demireli lennuväljast 12 km kaugusel Keciborlu linna lähedal. Allakukkunud lennukit oli regulaarselt kontrollitud. Päästetöötajad jõudsid mägedesse õnnetuspaigale pärast seda, kui sõjaväekopter oli vraki leidnud. Allakukkunud lennuki ümber mäenõlval vedeles laipu, hukkunute isiklikke asju ja pagasit. Mõni surnu oli turvavööga istme külge kinnitatud.

– 2008 –

21.02.2008. Santa Barbara Airlinesi ATR 42-300 (YV1449, flight 518) kukub alla pärast starti Venezuela Mérida lennuväljalt. 46 hukkunut.

3.04.2008. Blue Wing Airlinesi An-28 (PZ-TSO) kukub alla Benzdropi lähedal Surinames. 17/2.

15.04.2008. Hewa Bora Airwaysi DC-9 (9Q-CHN, flight 122) kukub pärast starti Goma lennuväljalt alla elamurajooni. 40 hukkunut, 3 inimest hukkub maa peal. Lennuk oli teel Kinshasasesse.

20.08.2008. SAS-i tütarettevõttele Spanairile kuuluv MD-82 (JK 5022 ja LH 2554, flight 5022) sõidab kell 14.45 kohaliku aja järgi Madridi lennuväljalt startimisel rajalt välja. Lennuki pardal oli 164 reisijat ja 9 meeskonnaliiget. Hukkus 154 inimest, 19 pääses eluga. Lennuki väljalend pidi toimuma veelgi varem, kuid hilines tehnilise kontrolli tõttu. Õnnetuse hetkel oli ilm Madridis ilus. Hukkunute seas oli Hispaania, Rootsi, Saksamaa, Prantsusmaa, Mauretania, Türgi, Brasiilia, Indoneesia, Bulgaaria, Itaalia, Kolumbia ja Gambia kodanikke, nende seas kaks rinnalast ja veel 20 last. 19 ellujäänust olid kolm lapsed, 8 ellujäänut said väiksemaid vigastusi. Õnnetuse asjaolude uurimisel selgus selle banaalne põhjus: piloodid olid jätnud tagatiivad välja laskmata (stardiasendis 11 kraadi). Kuna üks relee oli rikke tõttu välja lülitatud, ei andnud ka vastav seade hoiatussignaali selle kohta, et tagatiivad pole välja lastud. Kõige kummalisem oli see, et teine piloot ei taibanud ei enne starti ega vahetult stardi ajal kordagi vaadata, mis asendis tagatiivad on.

24.08.2008. Kõrgõzstani pealinna Biškeki lähistel toimunud lennuõnnetuses hukkus 65 inimest, 25 sai vigastada. Teiste seas oli Biškekist Teherani suundunud Iran Aseman Airlinesi Boeing 737-200 (EX-009, flight IRC6895) pardal ka riigi juunioride korvpallikoondis. Lennuk oli renditud Iraani firmale, kuid kuulus Kõrgõzstani lennukompaniile Itek Air. Lennuk suundus Iraani pealinna Teherani, kuid kukkus vahetult peale pealinnast Biškekist 30 km kaugusel asuvalt Manase lennuväljalt õhkutõusmist alla. Lennuki pardal oli ka Kõrgõzstani juunioride korvpallikoondis Tema kinnitusel pääses õnnetusest eluga kogu meeskond. Lisaks Kõrgõzstani elanikele oli lennukis ka Iraani, Kanada, Hiina ja Türgi kodanikud. Kõrgõzstani peaministri Igor Tšudinovi sõnul peetakse õnnetuse esialgseks põhjuseks lennuki korpuse dehermetiseerumist. Lennuki pardal oli 83/6 inimest, kellest eluga õnnestus viimastel andmetel pääseda ainult 20-l. Lennuki omanikfirmal Itek Air on keelatud lennata Euroopa Liidus, sest firma ei täida ohutusnõudeid. Õnnetuses hukkus 65 ja sai vigastada vähemalt 17 inimest, vahendas CNN Kõrgõzstani uudisteagentuuri. Lennuk asus teele 24. aug. õhtul kell 8.30 kohaliku aja järgi, kuid pöördus paar minutit hiljem tehniliste probleemide tõttu tagasi. Lennuk kukkus alla USA sõjaväebaasi lähistel, kui püüdis sooritada hädamaandumist Jany-Jeri küla lähistel. Õnnetuses jäi ellu kuus meeskonnaliiget. Enamik 83-st reisijast oli Iraani või Kõrgõzstani päritolu. Kõikidel Kõrgõzstani lennufirmadel keelati 24. juulil avalikustatud nimekirja järgi lennata Eurooa Liidu riikidesse, kuna firmade lennukid ei vasta turvalisusalastele nõuetele.

1.09.2008. Convgos Bukavus kukub alla Air Serv Internationali Beechraft 1900D (ZS-OLD). 17 hukkunut.

14.09.2008. Varahommikul kukub Siberis Permi linna kohal alla Aeroflot-Nord Boeing-737 (VP-BKO, flight 821), mille pardal olnud 88 inimesest hukkusid. Moskvast Permi teel olnud lennuki pardal oli 82 reisijat (nende hulgas 7 last) ning 6 meeskonnaliiget. Lennuk kukkus alla 2 tundi pärast starti Moskva lennuväljalt. Lennukis oli 21 välismaalast, neist 9 Aserbaidžaanist ning 5 Ukrainast. Ülejäänud välismaalased olid pärit Prantsusmaalt, Saksamaalt, Lätist, Šveitsist, Itaaliast, Türgist ning USA-st. Moskvast tulnud lennuk kadus lennujuhtimiskeskuse radarilt, kui oli maandumas Permi lennuväljale. Lennuki põlev vrakk leiti linna lähistelt, kuid selle tükke oli leida 4 kilomeetri raadiuses. Üks lennuki mootoritest võis hakata sädemeid pilduma ning põhjustada tulekahju. Allakukkunud lennuki tõttu sai kahjustada ka Siberit läbiv raudtee, mistõttu oli Permi ja Jekaterinburgi vaheline rongiliiklus suunatud ümber. Tegemist oli Aerofloti tütarfirma Aeroflot-Nordi 15 aastat vana Boeing 737-500-ga. Lennuki mõlemad mustad kastid leiti. Arvatai, et lennuk süttis põlema juba kõrgel õhus, ent mitte miski ei viita terrorirünnakule. Lennuk kukkus miljonilinna Permi äärelinna, kus oli õnneks vaikne suvila- ja põllumajandusrajoon. Aeroflot teatas, et maksab igale lennuõnnetuse ohvri omakesele kaks miljonit rubla ehk umbes 54 000 eurot.

8.10.2008. Yeti Airlinesi De Havilland Canada DHC-6 Twin Otter (9N-AFE, flight 103) kukub alla 110 km kaugusel Mount Everestist Nepalis. 18 hukkunut, 1 pääseb.

– 2009 –

7.02.2009. Manaus Aerotaxi Ebbraer EMB-110 (PT-SEA) kukub alla Santo Antonio lähedal Brasiilias. 24 hukkunut, 4 pääseb.

12.02.2009. USAs New Yorgi osariigis kukub alla Continental Airlines’i Bombardier Dash 8 Q400 (N200WQ, flight 3407), milles olnud 45 reisijat ja 4 meeskonnaliiget hukkusid. Surma sai ka üks maa peal viibinud inimene. kukkus alla Buffalo äärelinnas. Lennuk kukkus ühele eramajale ning lahvatas seejärel leekidesse, umbes 11 km kaugusel Buffalo Niagara rahvusvahelisest lennujaamast. Majas viibis õnnetuse hetkel kolm inimest, kellest üks sai surma. Vähemalt 12-st eramust on inimesed evakueeritud ja mitmed elanikud on vigastustega haiglasse toimetatud. Ühe pealtnägija sõnul kuulis ta ühtäkki teravat heli. „See oli nagu väikene maavärin,“ lausus kohalik elanik Keith Burtis. Lennufirma teatel opereeris alla kukkunud lennuk Newarki ja Buffalo vahel. Õnnetuse hetkel oli piirkonnas halb ilm ning sadas lörtsi. Buffalo õhuliikluse kontroll teatas meediale, et ei lennuk ega selle piloodid edastanud mingit hädainfot. „Mulle öeldi kontrollkeskusest, et lennuk lihtsalt kadus ühtäkki radarilt,“ rääkis Niagara lennujaama esindaja Douglas Hartmayer.

25.02.2009. Maandumisel Amsterdami lennuväljale puruneb Istanbulist saabunud Türgi Turkish Airlinesi Boeing 737-8F2 (TC-JGE, flight 1951), pardal 127/7. Haiglasse toimetati 85 inimest, kellest 25 olid raskesti vigastatud ja 6 kriitilises olukorras. 9 reisijat hukkus, samuti mõlemad piloodid.

1.06.2009. Air France’ A330-203 (F-GZCP, flight AF447), pardal 216 reisijat ja 12 meeskonnaliiget, oli teel Rio de Janeirost Pariisi. 4 tundi pärast starti kukub lennuk Atlandi ookeani. Hukkusid, kõik 228 pardal viibinud reisijat ja meeskonnaliiget. Lennuki rusud vajusid 4000 m sügavusele merepõhja. Õnnetuse põhjust ei õnnestunud pikka aega kindlaks teha, kuigi 2011. a. leiti ookeani põhjast mustad kastid. Ekspertiis näitas, et õnnetuse vahetuks põhjuseks oli mõlema kiirusmõõdiku (nn Pitot-toru) jäätumine, mille tagajärjel lülitus autopiloot välja. Käsitsijuhtimisele üle läinud kaks teist pilooti aga ei olnud oma ülesannete kõrgusel ega suutnud enam lennukit kontrolli alla saada.

30.06.2009. Pariisist startinud Jeemeni Yemenia Airwaysi A-310-324 (7O-ADJ, flight 626) kukub Komooride lähedal Vaiksesse ookeani. 153 inimesest pääseb eluga ainult üks 12-aastane tüdruk.

15.07.2009. Caspian Airlinesi Tu-154 (EP-CPG, flight 7908) kukub Iraanis Qazvini lähedal alla 16 minutit pärast starti. 153/15.

24.07.2009. Iraani Aria Air Kasahstanilt marsruudil Teheran-Mashal lennanud liisitud Il-62 (UP-I6208, flight 1525), pardal 153 reisijat, puruneb maandumisel Mashhadi lennuväljale. 17 hukkunut.

2.08.2009. Indoneesias kukub alla Merpati Nusantara Airlinesi de Havilland DHC-6 Twin Otter (PK-NVC). 15 hukkunut.

11.08. 2009. Uus-Guineas kukub alla PNG Airlinesi de Havilland DHC-6 Twin Otter (P2-MCB). 13 hukkunut.

* *  *

 Tunnuspildil: 15.01.2009. New Yorgis tegi hädamaandumise Hudsoni jõkke US Airways’i A320 (N106US, flight 1549) oli teel New Yorgi La Guardia lennujaamast Charlotte’i linna Põhja-Carolinas. Võimude kinnitusel suudeti kõik inimesed lennukist välja aidatud ja hukkunuid ei olnud.  Lennuk põrkas kokku haneparvega, mille tagajärjel mõlemad mootorid seiskusid. Õnnetuse hetkel oli lennukis 146 reisijat ja 5 meeskonnaliiget. Lennuki kaptenil õnnestus lennuk vette maandada. Siis kui kõigil lennukis viibijatel õnnestus väljuda, vajus lennuk vee alla.