Lennuõnnetused 1980–1989 (galerii)

20 minutit lugemist

United Air Lines – UAL (USA)
American Airlines – AA (USA)
Trans World Airlines – TWA (USA, lõpetas tegevuse 2001)
Eastern Air Lines – EAL (USA, lõpetas tegevuse 2001)
Pan-American World Airways – Pan Am (lõpetas tegevuse 1991)
Société anonyme belge de la navigation aérienne – SABENA (lõpetas tegevuse 2001)
Koninklijke Luchtvaart Maatschappij – KLM (Holland)
Japan Air Lines – JAL
Scandinavian Airlines – SAS
Polskie Linie Lotnicze – LOT
Viação Aérea Rio-Grandense – VARIG (Brasiilia)

(NB! Arv enne kaldkriipsu märgib hukkunud reisijate arvu ja arv pärast kaldkriipsu  hukkunud meeskonnaliikmete arvu.)

Kui keegi soovib mingi lennuõnnetuse kohta internetist üksikasjalikumat infot, siis otsimise hõlbustamiseks on sõna lend (ka reis) asendatud sõnaga flight. Piisab, kui näiteks sisestada American Airlines Boeing 707-123B (N7506A, flight AA1), kui vajalikud viited eri infoallikatele käes.

– 1980 –

21.01.1980. Maandumisel Teheranis Mehrabadi lennuväljale kukub halva nähtavuse ja lennujaama dispetšteenistuse lohakuse tõttu (isegi radar oli välja lülitatud!) alla Iran Airi Boeing 727-86 (EP-IRD, flight 291). 120/8.

14.03.1980. Varssavi lähedal kukub mootoririkke tõttu alla Poola LOT-i Il-62 (SP-LAA, flight 007). 78/10.

12.04.1980. Transbrasili Boeing 727-27C (PT-TYS, flight 303) kukub alla Brasiilias Florianópolise lähedal. 55 hukkunut, 3 pääseb.

25.04.1980. Maandumisel Los Rodeose lennuväljale põrkab pilootide navigeerimisvea tõttu Dan-Air Services’i Boeing 727-46 (G-BDAN, flight 1008) vastu mäge 1660 m. 138/8.

12.06.1980. 44 km kaugusel Dušanbest põrkab vastu mäge Aerofloti Jak-40 (CCCP-CCCP-87689, Tadžikistan, flight W-88). 29 hukkunut.

27.06.1980. 25 km kaugusel Ustica saarest (Itaalia) kukub Türreeni merre Aerolinee Itavia DC-9-15 (I-TIGI, flight 870). 77/4. Alles 10 aastat hiljem selgus, et 7500 m kõrgusel lennanud lennukit oli tabanud õhk-õhk tüüpi rakett, mille oli välja lasknud NATO-õppustest osavõtnud hävituslennuk.

7.07.1980. Pärast starti Alma-Atõ lennuväljalt kukub alla Aerofloti Tu-154B (CCCP-85355, Kasahhi, flight 4225). 156/10 hukkunut. Lennuk oli teel Alma-Atõst Simferoopolisse.

19.08.1980. Saudi Arabian Airlinesi Lockheed L-1011-200 TriStar (HZ-AHK, flight 163) pagasiruumis puhkeb pärast starti Riyadhi lennuväljalt tulekahju. Lennuk maandub küll edukalt, kuid piloodid ei kiirusta uksi avama. Kõik lennukis olnud 287 reisijat ja 14 meeskonnaliiget inimest lämbuvad mürgises suitsus.

12.09.1980. Florida Commuter Airlinesi DC-3 (N75KW) kukub Bahama lähedal Atlandi ookeani. 34 hukkunut.

– 1981 –

7.02.1981. Puškini lähedal kukub alla Tu-104A (CCCP-42332). 51 hukkunut.

7.05.1981. Austral Lineas Aereas’i BAC 1-11 (LV-LOX, flight 901) kukub äikesetormi ajal Aeroparque Jorge Newvery lähedal alla. 31 hukkunut.

20.07.1981. Somali Airlinesi Fokker F27 (6O-SAY, flight 40) kukub pärast starti Mogadishu lennuväljalt turbulentsetesse õhuvooludesse sattudes alla. 44/6.

22.08.1981. Taivanil 160 km kaugusel Taibeist puruneb 6700 m kõrgusel õhus Far Eastern Air Transport Corporation’i Boeing 737-222 (B-2603, flight 103). Purunemise põhjuseks peeti lennuki kere alaosa tugevat roostetamist. 104/6.

16.11.1981. Norilski lähedal kukub alla Aerofloti Tu-154B-2 (CCCP-85480, Krasnojarsk, flight 3603). 99 hukkunut, 68 pääseb.

1.12.1981. Korsikal põrkab Jugoslaavia Inex Adria Avioprometi DC-9 Super 82 (YU-ANA, flight 1308) pilootide navigeerimisvea tõttu 1365 m kõrgusel vastu Mont San Pietro mäge. 173/7.

– 1982 –

13.01.1982. Air Florida Boeing 737-222 (N62AF, flight 90) kukub 36 sekundit pärast starti Potomaci jõkke. Lennukis olnud 79 inimesest hukkus 74. Sillal lennuki poolt vigastatud sõiduautodes sai surma 4 inimest.

29.01.1982. AeroCalifornia DC-3 (XA-IOR) kukub alla Mehhikos Las Lomitase lähedal. 21 hukkunut.

9.02.1982. Lähenemisel Tokio lennuväljale kukub alla JAL-i DC-8-61 (JA8061, flight 350), pardal 166 reisijat ja 8 meeskonnaliiget. Hukkub 24 reisijat.

20.03.1982. Garuda Fokker F28 kukub alla Tanjungis Karang-Branti lennuvälja lähedal. 27 hukkunut.

12.04.1982. United Airi DC-3 (ZS-UAS) kukub alla Lõuna-Aafrikas Hennemani lähedal. 24 hukkunut.

27.04.1982. CAAC Hawker Siddeley Trident (B-266, flight 3303) kukub halva nähtavuse ajal maandumisel alla Yangsuo lähedal. 104/8.

8.06.1982. Maandumisel Fortaleza Pinto Martinsi lennuväljale põrkab pilootide süü tõttu 600 m kõrgusel vastu küngast Brasiilia VASP-i Boeing 727-212 (PP-SRK, flight 168). 128/9.

21.06.1982. Air India Boeing 707 (VT-DJJ, flight 403) puruneb tugevas vihmasajus maandumisel Bombay lennuväljale. 199 reisijast hukkub 15, 12 meeskonnaliikmest 2.

28.06.1982. Valgevenes Mazõri lähedal kukub alla Aerofloti Jak-42 (CCCP-42529, Leningrad), mis oli teel Leningradist Kiievisse. 132 hukkunut

6.07.1982. Pärast starti Moskva Šeremetjevo lennuväljalt kukub mitme mootori seiskumise tagajärjel alla Aerofloti Il-62M (CCCP-86513, flight 411). 82/8.

9.07.1982. 30 sekundit pärast starti New Orleansi (Louisiana) lennuväljalt kukub alla tugevasse turbulentsesse õhuvoolu sattunud USA PAWA Boeing 727-235 (N4737, flight 759). 137/8. Kaheksa inimest hukkub maa peal lennuki rusude all. Kukkuv lennuk purustas umbes tosin maja.

13.09.1982. Malaga lennuväljalt stardib Madridist saabunud Spantaxi DC-10-30CF (EC-DEG, flight 995), mis on regulaarsel liinilennul New Yorki. Vahetult enne õhkutõusmise alustamist märkas meeskond tugevat vibratsiooni ja katkestas stardi. Kiirusega 160 km/h kihutas DC-10 rajalt välja, põrutas vastu betoonehitist, kaotas parempoolse mootori, sõitis siis hooga üle maantee ja süttis põlema. 380 reisijast ja 13 meeskonnaliikmest hukkus 48 reisijat ja 3 meeskonnaliiget. Hiljem selgus, et vibratsiooni oli põhjustanud ninateliku parempoolse ratta lohakalt protekteeritud õhkrehvi protektori osaline purunemine. Piloot pidas ekslikult lennukit juhitamatuks ja katkestas stardi.

9.12.1982. Aeronori Fairchild F-27 (CC-CJE, flight 304) kukub alla Tšiilis La Florida lennuvälja lähedal. 42/4.

22.12.1982. Classic Wingsi DC-3A (D-CCC) kukub alla Saksamaal Heidelbergi lähedal. 28 hukkunut, 4 pääseb.

– 1983 –

16.01.1983. Turkish Airlinesi Boeing 727-2F2 (TC-JBR, flight 158) laskub maandumisel Ankara Esenboga lennuväljale maandumisrajast mööda. 47 reisijat hukkub, 13 reisijat ja 7 meeskonnaliiget saab vigastada.

11.03.1983. An Avensa DC-9-32 (YV-67C) puruneb maandumisel halva nähtavause juures ja piloodi vea tõttu Barquisimeto lennuväljal Venezuelas. 22 reisijat ja 1 meeskonnaliige saavad surma.

19.04.1983. 41 km kaugusel Leninakanist kukub alla Aerofloti Jak-40 (CCCP-87291, Armeenia, flight E-26). 21 hukkunut.

11.07.1983. Maandumisel udus Cuenca (Ecuador) lennuväljale kukub „inimliku eksituse” tõttu alla Ecuadori TAME Boeing 737-2V2 (HC-BIG). 111/8.

23.07.1983. Air Canada Boeing 767-233 (C-GAUN, flight 143), pardal 61 reisijat ja 8 meeskonnaliiget, oli teel Montrealist Ottawasse, kui 12 500 m süttisid hoiatustuled, mis teatasid probleemidest kütusepaakides. Lennuk oli tol hetkel Redi järve kohal Ontarios. Kuigi Fuel Quantity Information System Processor (FQIS) näitas, et lennuki paakidesse oli tangitud 11 525 liitrit kütust. Kuna USA-s arvestatakse ikka veel kütust mitte liitrites, vaid gallonites, siis lennuki pardaarvuti arvestas kütuse koguse kilogrammideks. Nii oli siis tegelikult paakides kõigest 9 144 liitrit kütust ehk vähem kui pool sihtkohta lendamiseks vajalikust kogusest (20 400 l). Mootorid seiskusid, kui lennuk oli laskunud 8534 m kõrgusele. Boeingi elektrisüsteemid ütlesid üles. Sellegipoolest õnnestus telikud välja lasta, ninatelik aga lukustus ainult osaliselt. Lennuk läbi seisvate mootoritega rohkem kui 20 km. Maandumine Gimli endisele sõjalennuväljale õnnestus, kuigi ninatelik vajus kokku. Keegi lennukis viibinutest kannatada ei saanud. See on ainuke juhtum tsiviillennundusajaloos, kui lennuk maandub edukalt seisvate mootoritega nii suurelt kõrguselt. Sama lennuk jätkas teenistust kuni 24. jaanuarini 2008.

30.08.1983. Alma Atõ lähedal kukub alla Aerofloti Tu-134A (CCCP-65129, flight 5463). 90 hukkunut.

1.09.1983. Nõukogude hävituslennuk tulistab Lõuna-Sahhalini kohal luurelennuki pähe alla Korean Airlinesi Boeing 747-230B (HL7442, flight 007). 269 hukkunut.

23.09.1983. Araabia Ühendemiraatides kukub Mina Jebel Ali lähedal alla Bahreini Advanced Boeing 737-2P6 (A40-BK, flight 771). Karatšist saabunud lennuk pidi tegema vahemaandumise Abu Dhabis, kuid kukkus pealinnast 50 km kaugusel alla. 105/6. Lennuõnnetuse asjaolude uurimisel selgus, et pagasiruumis oli plahvatanud pomm. Veel selgus, et üks reisija oli andnud oma pagasi ära, kuid ise lennukisse ei läinud.

11.10.1983. Air Illinoisi Hawker Siddeley HS 748 (N748LL, flight 710) kukub alla Hillsboro lennuvälja lähedal. 10 hukkunut.

8.11.1983. Kohe pärast starti Lubango (Angola) lennuväljalt kukub tehnilise rikke tõttu alla Linhas Aereas de Angola Boeing 737-2M2 (D2-TBN). 126/4.

27.11.1983. Madridi lennuvälja lähedal kukub dispetšeri ja pilootide süü tõttu alla Kolumbia AVIANCA Boeing 747-238B Combi (HK-2910, flight 11). 162/19. Üksteist reisijat pääseb raskete vigastustega.

28.11.1983. Maandumisel Enugu lennuväljale Nigeerias kukub alla Fokker F-28 (5N-ANF). 63 hukkunut. 8 reisijat pääseb eluga.

7.12.1983. Madridi Barajasi lennuväljal põrkavad kokku Aviacion y Comerico DC-9-32 (EC-CGS, flight 134) ja Iberia Boeing 727-256 (EC-CFJ, flight 350). Hukkus 93 inimest. Surma said kõik DC-9 37 reisijat ja 5 meeskonnaliiget. Boeing 727 pardal viibinutest hukkus 93 reisijat ja üks meeskonnaliige. 12 inimest pääses vigastamatult.

24.12.1983. Lešukonskoje lähedal kukub alla Aerofloti An-24 (CCCP-46617, flight 601). 44 hukkunut, 5 pääseb.

– 1984 –

10.01.1984. Maandumisel lumetormi ajal Sofia lennuväljale puruneb Bulgaaria TABSO Tu-134 (LZ-TUR). 45/5.

11.10.1984. Aerofloti Tu-154B-1 (CCCP-85243, Ida-Siber, flight 3352) puruneb Omski lennuväljale maandumisel (ühe versiooni järgi sõitis otsa tankautole). 174 hukkunut, 4 inimest saab surma maa peal.

23.12.1984. Krasnojarski lähedal kukub mootoririkke tõttu alla Aerofloti Tu-154 (CCCP-85338, flight 3519). 110 hukkunut, 1 pääseb.

– 1985 –

1.01.1985. Eastern Air Linesi Boeing 727 (N819EA, flight 980) põrkab Boliivias 6000 m kõrgusel vastu Illimani mäge. 19/10.

21.01.1985. Pärast starti Reno-Cannoni (Nevada) lennuväljalt kukub pilootide vea tõttu alla Galaxy Airlinesi Lockheed 188A Electra (N5532, flight 203). 70/5. Eluga pääseb ainult üks reisija.

1.02.1985. 10 km kaugusel Minskist kukub alla Aerofloti Tu-134K (CCCP-65910, Valgevene). 58 hukkunut, 22 pääseb.

19.02.1985. Hispaanias maandumisel Bilbao lennuväljale põrkab pilootide navigeerimisvea tõttu Iberia Boeing 727-256 (EC-DDU, flight 610) vastu TV-masti Oizi mäel, kaotab vasaku tiiva ja kukub alla. 141/7.

3.05.1985. Tallinn-Lvov-Kišinjovi liinil lennanud laskumist alustanud Aerofloti Tu-134A (CCCP 65856, Eesti, flight 8381) põrkab 3900 m kõrgusel kokku sõjaväe transpordilennukiga An-26 (CCCP-26492). Mõlemad lennukid põrkavad kokku vasaku tiivaga ja kukuvad alla 64,3 km kaugusel Lvovi lennuväljast. Hukkusid kõik Tu-134 pardal viibinud 73 reisijat ja 6 meeskonnaliiget, samuti kõik An-26 pardal viibinud 15 inimest. Katastroofi põhjustas kogenematu dispetšer, kelle eksituse tõttu sattusid lennukid ühele kõrgusele ja ühele kursile.

23.06.1985 kell 7.15 kukub 175 km kaugusel Iiri rannikust Atlandi ookeani Air India Boeing 747-237B (VT-EFO, flight 182). 307/22. Lennuk oli startinud Montrealist, pidi tegema vahemaandumise Londonis ja lendama sealt edasi Bombaysse. Atlandi ookeani sügavus lennuki allakukkumispaigas oli 2100 meetrit. Hoolimata suurest sügavusest õnnestus osa rusudest välja tuua, samuti lennuki must kast. Juba vahetult pärast katastroofi oletati, et lennukis oli plahvatanud lõhkekeha. 24 tundi pärast Boeingu hukku võttis ekstremistlik sikhi Kašmiiri Vabastusorganisatsioon vastutuse atentaadi eest enda peale. Ka rusude uurimine ei jätnud mingit kahtlust, et lennuki tagumises pagasiruumis oli lõhkenud pomm. Sellel pommiplahvatusel oli seos veel ühe teise sabotaažiaktiga. Tund aega enne katastroofi Iiri ranniku lähedal plahvatas Tokyo Narita lennujaamas konteiner, mida laaditi ühelt Kanada reisilennukilt India lennukile, mis pidi Bangkoki kaudu Bombaysse lendama. Kaks lennujaama töötajat sai surma, neli haavata. Sellele lennukile oligi pomm mõeldud. Ilmselt vältis India teise reisilennuki katastroofi kas terroristide valearvestus pommi kellamehhanismis või oli tegemist mingi muu rikkega. Mõlemad pommid sokutasid lennukitesse sikhi ekstremistid Lal Singh ja Ammand Singh.

10.07.1985. Usbekistanis 320 km kaugusel Karši linnast loodes kaotab 10 500 m kõrgusel lennanud Aerofloti Tu-154B-2 (CCCP-85311, Usbekistan, flight 7425) juhitavuse ning kukub alla. 191/9.

2.08.1985. Vahemaandumisel Dallase Fort Worthi lennuväljale puruneb Delta Airlinesi Lockheed L-1011-1 Tristar (N726DA, flight 191). Maandudes tugeva äikese ajal sattus lennuk 260–165 m kõrgusel tuultepöörisesse. Selle tagajärjel vähenes lennuki enda kiirus 80 km/h võrra ning küljelt puhuv tugev tuuleiil kallutas lennuki 20 kraadi võrra kursist paremale. Ootamatult ülalt alla suunduv võimas õhuvool ei andnud enam pilootidele võimalust uuesti kõrgust võtta. Lennuk puudutas maad 1800 m enne maandumisraja algust ja 110 m kaugusel vasakul stardiraja mõttelisest keskjoonest, riivas kolme valgustusmasti ja suurt veemahutit. Lockheed tõusis veel korraks õhku, sõitis siis risti üle maantee, kus lömastas sõiduauto (autojuht ja kaassõitja said kohapeal surma), põrkas seejärel 800 m kaugusel vastu veetanki, purunes ning plahvatas põlema. Lennuki tagaosa, kus asusid enamik ellujäänutest libises põhitulekoldest eemale. Õnnetus nõudis 137 inimelu, hukkunute hulgas oli ka kaheksa meeskonnaliiget. 28 reisijat ja kaks stjuardessi pääsesid vigastustega. Kaks reisijat pääsesid tervelt. Õnnetusese süüdlasteks peeti piloote, kes otsustasid maanduda tugeva äikese ajal, alahinnates võimalust sattuda tuultepöörisesse.

12.0 8.1985. Tokio Haneda lennuväljalt startinud JAL-i Boeing 747SR-46 (JA8119, flight 123) tagaosas puruneb piaali meenutav vahesein, suure kiirusega reisisalongist väljuv õhk purustab kiilus mitmed tähtsad kinnitussõlmed, mille tagajärjel eraldus suur osa lennuki pöördetüürist. Samuti katkesid kõik neli hüdrosüsteemide juurde viivat juhet. Juhitavuse kaotanud lennuk kukub alla 110 km kaugusel pealinnast Osutaka mäele. 520 hukkunut, 4 pääseb. Alla kukkunud Boeing 747 oli 11 aastat vana ning viibinud õhus 25 025 tundi.

22.08.1985. Manchesteri lennuväljal süttib mootoririkke tagajärjel põlema British Airtours’i Boeing 737-236 (G-BGJL, flight 28M), mille pardal oli 129 reisijat. 55 hukkunu hulgas oli ka 2 stjuardessi 15 reisijat sai raskesti vigastada, 11 kergemalt.

6.09.1985. Midwest Express Airlinesi DC-9 (N100ME, flight 105) kukub alla pärast starti Milwaukee lennuväljalt. 31 hukkunut.

23.11.1985. Malta lennuväljal üritavad Palestiina äärmuslased hõivata Egypt Airi lennukit Boeing 737 (SU-AYH, flight 648). Egiptuse eriüksus ründab lennukit. 90 pardal olnud inimesest hukkub 58, nende hulgas ka ärandajad.

12.12.1985. Startimisel Newfoundlandi saarel Ganderi lennuväljalt kukub tiibade jäätumise tõttu alla tšarterkompanii Arrow Air Inc DC-8 Super 63PF (N950JW, flight 1285). 248/8.

– 1986 –

18.01.1986. Maandumisel Santa Elena (Guatemala) lennuväljale kukub alla Ecuadori SAETA tšarter-Caravelle VI-N (HC-BAE). 9450 m kõrgusel oli üks peateliku rehv plahvatuslikult lõhkenud ning purustanud osa vasakust tiivast ning vigastanud tähtsaid kaableid ja hüdraulikasüsteemi juhtmeid. 81/6.

2.03.1986. Bugulma lähedal kukub alla An-24 (CCCP-46423, Moskva, flight F-77). 38 hukkunut.

31.03.1986. Mehhikos Maravatio lähedal kukub alla Compania Mexicana de Aviacion SA Boeing 727-264 (XA-MEM, flight 940). 159/8.

2.07.1986. Kopsa lähedal kukub alla Aerofloti Tu-134AK (CCCP-65120, Komi). 54 hukkunut, 40 pääseb.

31.08.1986. Californias Cerrito lähedal põrkavad 1980 m kõrgusel kokku Aeronaves de Mexico SA de CV DC-9-32 (XA-JED, flight 498) ja väikelennuk Piper PA-28-181 Archer II (N4891F). Hukkunuid oli 64+3: kõik DC-9 pardal ja väikelennukis viibinud inimest. DC-9 allakukkumiskohas sai maa peal surma 15 inimest, purunes 18 maja.

20.10.1986. Kuibõševi lähedal kukub alla Aerofloti Tu-134A (CCCP-65766, Põhja-Kaukasus). 70 hukkunut, 22 pääseb.

12.12.1986. Pisut peake kl 17 kohaliku aja järgi puruneb maandumisel Berliini Schönefeldi lennuväljale Minskist saabunud Aerofloti Tu-134A (CCCP-65795, flight 892). Schönefeldi dispetšerid hoiatasid, et parempoolset rada katsetatakse, ning käskisid maanduda vasakule. Tu-134 piloodid ei saanud sellest tänu oma viletsale inglise keele oskusele aru ning võtsid kursi parempoolsele rajale. Kui arusaamatus lõpuks selgus, oli juba hilja – lennuki järsk pööramine lõppes katastroofiga. 73 reisijast sai surma 62. Lennukis oli ka 27-liikmeline noorte turismigrupp Schwerinist. Grupist hukkus 20 õpilast vanuses 15-16 eluaastat. Üldse hukkus 60 Saksa DV kodanikku, üks austerlane ja kõik 9 meeskonnaliiget. 12 reisijat pääses eluga. Üks raskesti vigastatud reisija, 17-aastane kooliõpilane, suri mõni päev hiljem haiglas.

25.12.1986. Iraqi Airwaysi Boeing 737-200 (YI-AGJ) kukub alla. 63 hukkunut.

– 1987 –

4.04.1987. Garuda Indonesia DC-9 (PK-GNQ, flight 035) kukub alla maandumisel Medani lennuväljale. 23 hukkunut, 22 pääseb.

9.05.1987. Varssavi lähedal kukub mootoririkke tõttu alla Poola LOT-i Il-62MK (SP-LBG, flight 5055). 172/11.

26.06.1987. Philippine Airlinesi Hawker Siddeley HS 748 (PR206, flight 206) põrkab lähenemisel Baguio City Loakani lennuväljale vastu Ugo mäge. 46/4.

16.08.1987. Vahetult pärast starti Detroidi Wayne County lennuväljalt kukub alla Northwest Airlinesi DC-9 Super 82 (N312RC, flight 255), kuna piloodid olid unustanud tagatiivad välja lasta. Juhtimissüsteeme kontrolliv hoiatussüsteem (CAWS) oli aga mingil põhjusel välja lülitatud. 150/6. Lennukis olnutest pääseb eluga vaid üks 4-aastane tüdruk. Kaks inimest hukkub rusude all.

31.08.1987. Maandumisel Phuketi lennuväljale kukub osalt dispetšteenistuse süü tõttu alla Thai Airways’i Boeing 737-2P5 (HS-TBC, flight 365). Hiljem selgus, et Boeing oli püüdnud maandumisel vältida kokkupõrget teise lennukiga, ei tulnud aga pöördest välja ja sööstis 1,5 km kaugusel rannikust merre. 74/9.

15.11.1987. Continental Airlinesi DC-9 (N626TX, flight 1713) kukub lumetormi ajal Denveri Stapletoni lennuväljalt startides alla. 25 reisijat ja 3 meeskonnaliiget saavad surma

28.11.1987. South African Airways’i Boeing 747 Combi (ZS-SAS, flight 295) kukub pardal puhkenud tulekahju tõttu Mauritiuse saare lähedal India ookeani. 140/19.

29.11.1987 kukub Birma lääneranniku lähedal alla Korean Air Boeing 707-3B5C (HL-7406, flight 858). 115. Lennuk oli teel Abu Dhabist Bangkokki. Õnnetuse asjaolude uurimine näitas, et 11 300 m kõrgusel lennanud Boeingu pardal oli lõhkenud transistorraadiosse peidetud tugeva plahvatusjõuga pomm. Veel selgus, et kaks reisijat, 27-aastane naine ja 69-aastane mees, olid Abu Dhabis lennukist lahkunud ja jätnud pommi oma istme kohal asuvale käsipakiriiulile. Terroristide paar lendas edasi Bahreini lennuväljale, kus mõlemad vahi alla võeti. Kui selgus, et naise Jaapani pass on võltsitud, üritasid mõlemad end mürgitada. Vanamees suri, kuid tema naiskaasosaline jäi ellu. 1990. aastal andis Lõuna-Korea president surmamõistetud sabotöörile armu.

8.12.1987. Alianza Lima Fokker 27-400M (AE-560) kukub maandumisel merre. 54 hukkunut. Üks reisija pääseb.

– 1988 –

18.01.1988. Maandumisel Chongqingi lennuväljale kukub mootoririkke tõttu alla Southwest China Airlinesi Il-18D (B-222, flight 4146). 98/10.

18.01.1988. Krasnovodski lennuväljal puruneb kõval maandumisel Aerofloti Tu-154 (CCCP-85254). 11 hukkunut, 132 pääseb.

24.01.1988. Nižnevartovski lähedal kukub alla Aerofloti Jak-40 (CCCP-87549). 27 hukkunut, 4 pääseb.

27.02.1988. Surguti lähedal kukub alla Aerofloti Tu-134AK (CCCP-65676, Valgevene, flight 7867). 20 hukkunut, 31 pääseb.

4.03.1988. TAT-i Fairchild FH-227 (F-GCPS, flight 230) kukub alla Prantsusmaal Fontainebleau lähedal. 20/3.

17.03.1988. Mõni minut pärast starti Calcutta lennuväljalt kukub kapteni vea tõttu alla Kolumbia AVIANCA Boeing 727-21 (HK-1716, flight 410). 131/6.

29.04.1988. Aloha Airlinesi Boeing 737 (N73711, flight 243) lendas Hilost Honolulusse, pardal 95 reisijat ja meeskonnaliiget. Vaikse ookeani kohal umbes 8000 m kõrgusel eraldus ootamatult otse piloodikabiini taga asuv ülemine poolümar keresektsioon. Ühe stjuardessi kandis tugev õhuvool lennukist välja. Paljud reisijad said vigastada. Boeing õnnestus maandada Maui saarel. Avarii põhjustas metalliväsimus eaka lennuki keres.

6.05.1988. Wideroe Dash 7 (LN-WFN, flight 710) kukub alla Norras Torghattenis. 36 hukkunut.

12.06.1988. Austral Lineas Aereasi DC-9 (N73711, flight 46) kukub alla Libertador General Jose de San Martini lennuväljal. 22 hukkunut.

3.07.1988. USA fregatt „USS Vincennes” tulistab Pärsia lahe kohal eksikombel alla Iran Air’ reisilennuki A300B2-202 (EP-IBU, flight 655). 278/12.

Ööl vastu 17. oktoobrit 1988 puruneb maandumisel Rooma Leonardo da Vinci lennuväljale Londonist saabunud Uganda Airlinesi kauba-reisilennuk Boeing 707. 52 pardal olnud inimesest hukkus 30, nende hulgas ka piloot. 22 inimest sai raskeid vigastusi, kui nad õnnetuse hetkel lennukist välja paisati. Hiljem selgus, et piloot oli maantee maandumisrajaga segamini ajanud!

31.08.1988. Piloodi vea tõttu kukub õhkutõusmisel Dallas-Forti lennuväljalt alla Delta Airlinesi Boeing 727 (N473DA, flight 1141). 12 reisijat ja 2 meeskonnaliiget saavad surma.

9.09.1988. Vietnam Airlinesi Tu-134 (VN-A102, flight 831) kukub maandumisel Bangkoki lennuväljale alla. 76 hukkunut, 14 pääseb.

15.09.1988. Ethiopian Airlinesi Boeing 737 (ET-AJA, flight 604) satub startimisel linnuparve ja kukub alla. 98 reisijast hukkub 35, kõik 6 meeskonnaliiget saavad vigastada.

19.10.1988. Mumbayst saabunud Indian Airlinesi Boeing 737-2A8 (VT-EAH, flight 113) kukub alla maandumisel Amdabadi lennuväljale. 124/6. Kuus reisijat pääses raskete vigastustega.

21.12.1988. Šotimaal Dumfriesshire’s kukub pärast pommiplahvatust alla Pan American World Airwaysi Boeing 747-121 (NT39PA, flight 103). 243/16.

– 1989 –

8.01.1989. Londoni Heathrow’ lennuväljalt stardib British Midlands Boeing 737-400 (G-OBME, flight 92). 10 minutit pärast õhkutõusmist teatas piloot raskustest parempoolse mootoriga ning üritas teha hädamaandumist Nottinghami lennuväljale. 1030 m enne maandumisraja algust sööstis Boeing maantee ääres kasvavasse võpsikusse ning murdus kolmeks. Hukkus 47 inimest, 82 inimest sai vigastada. Hiljem selgus, et piloot oli ekslikult lülitanud välja parempoolse korras mootori.

8.02.1989. Maandumisel Santa Maria (Assoorid) lennuväljale põrkab USA Independent Air’ Boeing 707-331B (N7231T, flight 1851) pilootide navigeerimisvea tõttu vastu mäge. 137/7.

9.02.1989. Bukaresti lähedal kukub treeninglennul alla Tu-154 (YR-TPJ). 5 hukkunut.

24.02.1989. United Airlinesi Boeing 747 kaotab Havai saarte kohal 6700 m kõrgusel osa kere kestast. Ekspertide arvates põhjustas seda defektne või lohakalt suletud pagasiruumi luuk. Üheksa reisijat rebiti lennukist välja hetkel, mil õhurõhk reisisalongis plahvatuslikult langes. Boeingu kerest eraldunud tükid vigastasid ka kahte parempoolset mootorit. Kõigest hoolimata suutis piloot Boeingu ümber pöörata ja maandada lennuki kindlalt Honolulu lennuväljale, kust tund aega tagasi oli õhku tõustud. Selle vahejuhtumi tagajärjel sai 23 reisijat kannatada, neist osa lennukist evakueerimisel.

Los Angelesest startinud Boeing, mille pardal oli ühtekokku 336 reisijat ja 18 meeskonnaliiget oli teel Aucklandi Uus-Meremaal. Algul oletati, et lennuki pardal toimus plahvatus, kuid hiljem veenduti, et augu tekitajaks keresse oli ärarebenenud luuk. Umbes 3,5-meetrise läbimõõduga ja 8 meetri kõrguse augu allosa vastas täpselt luugi piirjoontele. Augu ülemises osas oli lennuki väliskest rebenenud ebaühtlaselt. 1. juulil 1988, pärast seda, kui ühe Boeingu luuk oli lennu ajal osaliselt avanenud, tegi FAA korralduse tugevdada Boeing 747 luugi konstruktsiooni. Havai kohal avarii teinud Boeing oli antud käiku 1970. aasta novembris ning ta oli olnud õhus peaaegu 58 000 tundi. Kuid esimene põhjalik tehnoülevaatus tehti lennukile alles 29. novembril 1988. Kuigi avariis osalenud lennuk oli United Airlinesi vanima Boeinguna olnud käigus rohkem kui 18 aastat, oli spetsialistide arvates masin veel „kuldses keskeas”.

7.06.1989. Maandumisel Zanderij (Suriname) lennuväljale kukub kapteni vea tõttu alla Suriname Luchtvaart Maatschapij NV (Surinam Airways) DC-8-62 (N1809E, flight 764). 167/10. Kümme reisijat pääseb vigastustega.

17.06.1989. Vahetult pärast starti Berliini Schönefeldi lennuväljalt kukub põllule Saksa DV Interflugi kõigest 10 kuud vana Il-62M (DDR-SEW). Pardal olnud 103 reisijast ja 10-st meeskonnaliikmest hukkus 17, maa peal sai surma üks põllutööline. Vigastada sai 54 inimest, neist 15 raskelt. Õnnetuse põhjustas kinnikiilunud kõrgustüür.

19.07.1989. 10 000 m kõrgusel puruneb United Airlinesi DC-10-10 (N1819U, flight 232) sabamootori 170 kg kaaluv titaanisulamist telgventilaator. 165 t kaaluv lennuk muutub juhitamatuks ja teeb raske maandumise Siouxi lennuväljale. Pardal olnud 283 reisijast ja 12 meeskonnaliikmest hukkus 112, nende hulgas ka üks stjuardess. Üks reisija suri saadud vigastustesse kuu aja pärast.

27.07.1989. Lennuki kapteni, 54-aastase Kim Ho Jungi süü tõttu kukub maandumisel tihedas udus Tripoli lähedal alla Korean Air DC-10-30 (HL-7328, flight 803), purustades kaks maja ja surmates neli elanikku. 181 reisijast hukkub 68, 18 meeskonnaliikmest 4. Eluga pääses ka kapten.

3.08.1989. Olypmic Aviationi Shorts 330-220 (SX-BGE, flight 545) põrkab Kreekas vastu Kerkise mäge. 34 hukkunut.

3.09.1989. Startides tugevas äikesevihmas Havanna Jose-Marti lennuväljalt ei suuda Cubana de Aviacion’i Il-62M (CU-T1281, flight 9646) kõrgust koguda ning kukub kõigest 1 km kaugusel maandumisraja lõpust alla. 115/11. Ainuke ellujäänud reisija suri 8 päeva hiljem haiglas. 34 inimest saab maa peal rusude all surma, umbes 50 vigastada.

19.09.1989 kukkus Nigeris Bilma lähedal alla Prantsuse Union de Transports Aériens (UTA) DC-10-30 (N54629, flight 772). 156/14. Brazzavillest oma reisi alustanud DC-10 oli pärast vahepeatust startinud N’Djamena lennuväljalt Pariisi suunas. Lennuk oli just saavutanud reisikõrguse 10 700 m, kui eesmises pagasiruumis toimus võimas plahvatus. DC-10 kere eesmine osa koos piloodikabiiniga leiti 15 km kauguselt kohast, kuhu langes lennuk ise. Lennukirusudel avastati lõhkeaine jälgi. Pomm asus tõenäoliselt kohvris, mille üks reisija oli andnud ära Brazzavilles ning lahkus ise lennukist N’Djamenas. Prantsuse võimud oletasid, et pommiatentaat oli läbi viidud Liibüa toetusel. Viimane lükkas aga sellise süüdistuse tagasi.

20.10.1989. Leninakani lähedal kukub alla Il-76D (CCCP-76466). 25 hukkunut.

21.10.1989. Maandumisel Tegucigalpa (Honduras) lennuväljale põrkab Hondurase TAN Airlinesi Boeing 727-224 (N88705, flight 414) pilootide navigeerimisvea tõttu 1500 m kõrgusel vastu mäge. 127/4. 19 ellujäänu hulgas oli ka kapten ja teine piloot.

26.10.1989. China Airlinesi Boeing 737-200 (B-180, flight 204) põrkab piloodi vea tõttu pärast startimist Huaelini lennuväljalt vastu Chiashani mäge. 49/7.

21.11.1989. Tjumeni lähedal kukub alla Aerofloti An-24 (CCCP-46335, Uural). 34 hukkunut, 8 pääseb.

27.11.1989. Viis minutit pärast starti Bogota El Dorado lennuväljalt kukub alla Aerovias Nacionales de Columbia Boeing 727-21 (HK-1803, flight 207). 104/6. Uurimisel selgus, et reisisalongis ühe parempoolse istme all oli lõhkenud pomm, mille plahvatamisel süttis Boeing põlema. Oletatakse, et terroriakti viisid läbi uimastitega äritsejad, et kõrvaldada lennuki pardal viibivat politsei informaatorit. Üks reisija, kes võis pommi Boeingusse toimetada, lahkus tõenäoliselt enne starti lennukist. Oletatav pommipanija ise hukkus kolm aastat hiljem ühe politseihaarangu ajal puhkenud tulevahetuses.

Tunnuspildil: 23. jaanuaril 1982 sõidab startiv DC-10 Bostoni lennuväljalt startides üle maanumisraja lahte. Hukkusid kaks reisijat, isa ja ja poeg, kes istusid lennuki eesosas esimese klassi istmetel.

0

Your Cart