Lennuõnnetused 1960–1969 (galerii)

13 minutit lugemist

Lennukompaniide lühendid

Trans World Airlines – TWA (USA)
United Air Lines – UAL (USA)
Eastern Air Lines – EAL (USA, lõpetas tegevuse 2001)
Pan-American World Airways – Pan Am (lõpetas tegevuse 1991)
British Eagle International Airlines – BEA (lõpetas tegevuse 1968)
Société anonyme belge de la navigation aérienne – SABENA (lõpetas tegevuse 2001)
Koninklijke Luchtvaart Maatschappij – KLM (Holland)
Japan Air Lines – JAL
Scandinavian Airlines – SAS

(NB! Arv enne kaldkriipsu märgib hukkunud reisijate arvu ja arv pärast kaldkriipsu hukkunud meeskonnaliikmete arvu)

Kui keegi soovib mingi lennuõnnetuse kohta internetist üksikasjalikumat infot, siis otsimise hõlbustamiseks on sõna lend (ka reis) asendatud sõnaga flight. Piisab, kui näiteks sisestada American Airlines Boeing 707-123B (N7506A, flight AA1), ja vajalikud viited eri infoallikatele (sageli mitmes keeles) on käes.

-1960-

18.01.1960. Charles City (Virginia) lähedal kukub jäätumise tagajärjel kahe või enama mootori ülesütlemise tõttu alla USA Capital Airlinesi neljamootoriline Vickers Viscount 745D (N7462, flight 20), mis oli teel Chicagost Norfolki. 46/4.
17.03.1960. Canneltoni (Indiana) lähedal kukub alla USA Northwest Airlinesi Lockheed 188C Electra (N121US, flight 710). 57/6.
17.08.1960. Kiievi lähedal kukub alla Aerofloti IL-18 (CCCP-75705). 35 hukkunut.
29.08.1960. Senegalis Dakari lähedal kukub 1,5 km kaugusel rannikust merre Prantsuse Air France’i Super Constellation (F-BHBC, flight 343). 55/8. Õnnetuse tegelikku põhjust ei õnnestunud välja selgitada.
19.09.1960. Guami saarel põrkab piloodi vea tõttu USA World Airways’i Douglas DC-6AB (N90779, flight 830), vastu u 3 km kaugusel asuvat Mt Barrigada mäge. Lennuk, pardal USA sõjaväelased, oli teel Filipiinidelt (mitme vahemaandumisega) Californias asuvasse Travise õhujõududebaasi. Üks minut pärast starti Guami lennuväljalt sööstis lennuk 180 m kõrgusel merepinnast vastu mäenõlva ja süttis põlema. 94 pardal olnud inimesest hukkus 80, nende hulgas ka seitse meeskonnaliiget.
4.10.1960. Startides Bostoni (Massachussetts) lennuväljalt satub EAL-i Lockheed 188A Electra (N5533, flight 375) kuldnokkade parve. Kolme mootori rivist väljalangemise tõttu kukub lennuk Winthropi lahte. 59/3. 10 reisijat ja mõlemad stjuardessid pääsevad eluga.
16.12.1960. New Yorgi kohal põrkavad 1520 m kõrgusel kokku UAL-i DC-8 (N8013U, flight 826) ja TWA Lockheed 1049 Super Constellation (N6907C, flight 266) „Star of Sicily”. Esimese lennuki pardal oli 77 reisijat ja 7 meeskonnaliiget, teises lennukis oli 35 reisijat ja 7 meeskonnaliiget. Hukkusid kõik mõlemas lennukis viibinud inimesed. Maa peal sai rusude all surma veel 6 inimest. DC-8 kukkus Brooklyni Park Slope’i linnaossa, põhjustades seal suuri purustusi. Lockheed murdus õhus kolmeks ja kukkus lennuväljale.

-1961-

15.02.1961. Brüsseli lähedal kukub maandumisel tõenäoliselt lennuki juhtimissüsteemi rikke tõttu alla SABENA Boeing 707-329 (OO-SJB, flight 548). 61/11. Üks talupoeg hukkub rusude all.
28.03.1961. Nürnbergi lähedal kukub alla Ceskoslovenske Aerolinie IL-18 (OK-OAD). 52 ohvrit.
10. 05.1961 kukub Ida-Alžeerias alla Air France’i Lockheed 1649A Starliner (F-BHBM, flight 406). 69/9. Katastroofi kõige tõenäolisemaks põhjuseks peeti nitrotselluloosi sisaldava põrgumasina plahvatust. Küll jäi aga välja selgitamata, kes ja mis eesmärgil selle terroriakti sooritas.
30.05.1961. Viis minutit pärast starti Lissaboni lennuväljalt kaotab Hollandi KLM-i DC-8 (seeria 53, PH-DCL, flight 897) meeskond kontrolli lennuki üle ja see kukub Atlandi ookeani. 47/14. Lennuk vajus 30 m sügavusel merepõhja ja hiljem toodi suurem osa lennukirusudest välja.
1.09.1961. Viis minutit pärast starti Chicago Midway lennuväljalt kukub kõrgustüüri rikke tõttu alla TWA Lockheed 049 Constellation (N86511, flight 529). 73/5.
10.09.1961. Iirimaal Limericki lähedal kukub ööpimeduses kapteni vea tõttu alla USA President Airlinesi DC-6B (N90773). 85 hukkunut.
12.09.1961. Marokos Rabati lähedal kukub piloodi vea tõttu alla Air France’i Sud-Aviation’i Caravelle III (F-BJTB, flight 2005). 71/6.
8.11.1961. Richmondi (Indiana) lähedal kukub kolme mootori rikke ja pilootide saamatuse tõttu alla Imperial Airlinesi Lockheed 094E Constellation (N2737A, flight 201/8). 77 hukkunut. Eluga pääsevad ainult lennuki kapten ja pardamehaanik.
7.12.1961. Casablanca lähedal kukub alla Ceskoslovenske Aerolinie Il-18 (OK-PAF). 72 hukkunut.
-1962-

1.03.1962. American Airlinesi Boeing 707-123B (N7506A, flight AA1) kukub kaks minutit pärast starti New Yorgi lennuväljalt pöördetüüri rikke tõttu Jamaica Bay lahte. 87/8.
4.03.1962. Kamerunis Douala lähedal kukub kõrgustüüri rikke tõttu alla Inglise Caledonian Airways’i DC-7C (G-ARUD, flight 153). 101/10.
16.03.1962. USA The Flying Tiger Line’i Lockheed 1049H Super Constellation (N6921C) kukub teadmata põhjusel Filipiini merre. Hukkuvad kõik 93 sõdurit ja 11 tsiviilmeeskonnaliiget.
22.05. 1962 kukub Unionville lähedal (Missouri) alla Continental Air Lines Boeing 707-124 (N70775, flight 11). 37/8. Föderaalne Juurdlusbüroo korraldatud juurdluse käigus selgus, et üks reisija oli enesetapmise eesmärgil võtnud lennukisse kaasa dünamiidilaengu. Mees tappis end selleks, et tema naine saaks kätte suure kindlustussumma.
3.06.1962. Pariisi Orly lennuväljal startimisel puruneb Air France’i Boeing 707-328 (F-BHSM, flight 007). Hetkel, kui kiirusega 320 km/h mööda stardirada kihutav lennuk saab ninateliku maast lahti, alustab meeskond ootamatult pidurdamist. Boeing sõitis suure hooga stardirajalt välja, purunes ja süttis põlema. Hukkus 130 inimest. Vigastustega pääsesid ainult kaks masina sabaosas viibinud stjuardessi. Lennuki startimisel tekkis juhise liigutamisel niivõrd suur takistus, et piloot arvas kõrgustüüri olevat blokeeritud. Õnnetuse asjaolude uurimisel selgus, et kõrgustüür oli valesti trimmitud. Hiljem korraldatud test näitas, et lennuk oleks võinud startida ka valesti trimmitud kõrgustüüriga. Paraku puudus aga piloodil vajalik info stardi kriitilises faasis ainuõige otsuse vastuvõtmiseks. Veel selgus, et kõrgustüüri vale asend oli tingitud servomootori väljalangemisest, mille ülesütlemise põhjus aga ei selgunud.
22.06.1962. Lääne-Indias Basse-Terres 500 m kõrgusel põrkab Air France’i Boeing 707-328 (F-BHST, flight 117) vastu mäge. Õnnetuse põhjustas maapealse lennutalituse navigeerimisvead ja lennuki raadiokompassi vale näit. 103/10.
30.06.1962. Krasnojarski lähedal kukub alla Tu-104A (CCCP-42370). 84 hukkunut.
7.07.1962. Indias Junnari (Maharashtra) lähedal kukub pilootide navigeerimisvea tõttu alla Alitalia (AZ) DC-8-43, (I-DIWD, flight 771). 85/9.
25.10.1962. Moskva Šeremetjevo lennuväljalt startides kukub alla Tu-104B (CCCP-42495). 11 hukkunut.
23.11.1962. Le Bourget’s kukub alla Malevi IL-18D (HA-MOD). 21 hukkunut.
27.11.1962. Peruus Lima lähedal põrkab maandumisel teisele ringile läinud Brasiilia VARIG-i Boeing 707-441 (PP-VJB, flight 810) pilootide navigeerimisvea tõttu vastu mäge. 80/17.
-1963-

l.02.1963. Ankara kesklinna kohal põrkavad vähem kui 2000 m kõrgusel kokku Liibanoni Middie East Airlinesi turbopropellerlennuk Vickers Viscount 754 (OD-ADE) ja Türgi õhujõudude transpordilennuk Douglas C-47 (CBK-28). Peale mõlemas lennukis viibinud 17 inimese hukkus maa peal 87 linnaelanikku, 50 sai vigastada.
3.06.1963. 210 km kaugusel Anette saarest (Alaska) kukub Northwest Airlinesi DC-7C (N290) Vaiksesse ookeani. Võimalikuks õnnetuse põhjuseks peeti kas lennuki jäätumist või tugevaid turbulentseid õhuvoole. Hukkuvad kõik pardal olnud 95 sõdurit ja 6 tsiviilmeeskonnaliiget.
13.07.1963. Irkutski lähedal kukub alla Aerofloti Tu-104B (CCCP-42492, flight 12). 33 hukkunut, 2 pääseb.
28.07.1963. United Arab Airlinesi de Havilland Comet 4C (SU-ALD, flight 869) kukub maandumisel Bombay lennuväljale 15 km kaugusel rannikust merre. Lennuk oli teel Tokiost Kairosse. Õnnetuse põhjuseks peetakse asjaolu, et lennuk sattus tugevatesse turbulentsetesse õhuvooludesse ja piloot kaotas kontrolli lennuki üle. 55/8.
4.09.1963. Šveitsis Dürrenäschis kukub tehnilise rikke tõttu alla Swissair AG Sud-Aviation’i Caravelle (HB-ICV, flight 306) III. 74/6.
29.11.1963. 25 km kaugusel Montreali lennuväljast kukub pilootide vea tõttu alla Trans-Canada Air Lines’i DC-8-54F (CF-TJN, flight 831). 111/7.
8.12.1963. Elktoni (Maryland) lähedal kukub välgulöögi tagajärjel alla Pan Am’i Boeing 707-121 (N709PA, flight 214). 73/8.
-1964-

25.02.1964. Viis minutit pärast starti kukub Partchartraini järve USA EAL DC-8-021 (N8607, flight 304), mis oli teel Mexico Cityst New Yorki. 51/7.
29.02.1964. Innsbrucki lähedal põrkab halva nähtavuse juures piloodi vea tõttu 2500 m kõrgusel vastu mäge BEA Bristol Britannia 312 (G-AOVO, flight 802). 75/8.
1.03.1964. Zephyr Cove (Nevada) lähedal kukub pilootide navigeerimisvea tõttu alla USA Paradise Airlinesi Lockheed 049 Constellation (N86504, flight 901A). 81/4.
9.07.1964. Novosibirskis kukub alla Aerofloti Tu-104B (CCCP-42476).
2.09.1964. Sahhalinil kukub alla Aerofloti Il-18B (CCCP-75531). 87 hukkunut.
2.10.1964. Hispaanias Trevelezi (Granada) lähedal põrkab pilootide navigeerimisvea tõttu 2000 m kõrgusel vastu mäge Prantsuse UTA DC-6B (F-BHMS). 73/7.
19.10.1964. Jugoslaavias kukub alla Aerofloti IL-18. 33 hukkunut.
-1965-

6.02.1965. Tšiilis, 50 km kaugusel Santiagost kukub lennuki kapteni süü tõttu alla Tšiili LAN-i DC-6B (CC-CCG, flight 107). 80/7.
8.02.1965. New Yorgi lähedal kukub dispetšeri desorienteerivate korralduste tõttu (oli tekkinud kokkupõrkeoht teise lennukiga) Atlandi ookeani USA EAL-i DC-7B (N849D, flight 663). 79/5.
20.05.1965. Kairo lähedal kukub teadmata põhjusel alla Pakistan International Airlinesi Boeing 720B (AP-AMH, flight 705). 108/10.
8.07.1965. Kanadas Briti Columbias kukub alla Canadian Pacific Air Line’i Douglas DC-6B (CF-CUQ, flight 21), mis oli teel Vancouverist Prince Georgiasse. Tõenäoliselt oli üks reisija ennast tagumises tualettruumis elukindlustuse väljapetmise eesmärgil ennast õhku lasknud. 46/6.
3.08.1965. Kuibõsevi lähedal kukub alla Aerofloti Tu-124 (CCCP-45026). 25 hukkunut.
8.11.1965. Constance (Kentucky) lähedal kukub pilootide vea tõttu alla American Airlinesi Boeing 727-23 (N1996, flight 383). 53/5.
11.11.1965. USA-s Salt Lake City lennuväljal puruneb United Air Lines’i Boeing 727-22 (N7030U, flight 227). Piloodi süü tõttu oli lennuki maandumiskiirus ettenähtust kolm korda suurem! Kui saamatu piloot oma viga märkas, oli juba hilja. Lennuk prantsatas maha 100 m enne stardiraja algust, murdis peateliku ja libises veel 850 m mööda maad edasi, enne kui peatus. Kogu lennuki kere põles ära. Kuigi ükski lennukis viibinutest vastu Boeingu maad põrkamisel viga ei saanud, hukkus leekides 43 reisijat. 48 ellujäänu seas oli 35 vigastatut, nende hulgas ka kõik kuus meeskonnaliiget. Ohvreid oleks olnud vähem, kui üks stjuardess oleks jõudnud temale ettenähtud kohale. Aja jooksul on saanud kogu maailma tsiviillennunduses reegliks, et lennuki startimisel ja maandumisel peavad kõik stjuardessid istuma avarii- või peaväljapääsude vahetus läheduses.
-1966-

24.01.1966. Austria Alpides põrkab kapteni navigeerimisvea tõttu tihedas udus 4000 m kõrgusel vastu mäge Air India Boeing 707-437 (VT-DMN, flight 101). 106/11.
4.02.1966. Maandumisel Tokyo Haneda lennuväljale kukub teadmata põhjusel Tokio lahte All Nippon Airways’i Boeing 727-81 (JA8302, flight 60). 133/7.
4.03.1966. Maandumisel Tokyo Haneda lennuväljale puruneb lennuki kapteni vea tõttu Canadian Pacific Air Lines’i DC-8-43 (CF-CPK, flight 402). 54/10. 8 reisijat pääseb eluga.
5.03.1966. Jaapanis Gotemba lähedal satub Inglise BOAC-i Boeing 707-436 (G-APFE, flight 911) tugevasse õhuvoolusesse ning puruneb õhus. 113/11.
22.04.1966. Ardmore (Oklahoma) lähedal tabab maandumisel kaptenit südameatakk ning American Flyers Airline Corporation’i Lockheed 188C Electra (N183H) kukub alla vahetult enne maandumisraja algust. 83/5. 15 inimest saab vigastada.
1.09.1966. Jugoslaavias Lubljana lähedal kukub pilootide vea tõttu alla Britannia Airways’i Bristol Britannia 102 (G-ANBB). 92/6.
24.11.1966. Bratislava lähedal kukub oletatavasti piloodi vea tõttu alla Bulgaaria TABSO IL-18 (LZ-BEN). 74/8.
-1967-

20.04.1967. Maandumisel Nicosia lennuväljale kukub pilootide valearvestuse tõttu alla Šveitsi Globe Air AG-i Bristol Britannia 313 (HB-ITB) . 117/9. Kolm reisijat ja üks stjuardess pääsevad eluga.
3.06.1967. Prantsusmaal Prats-de-Mollo-la-Preste (Roussiloni provints) lähedal põrkab Inglise Air Ferry DC-4 (G-APYK) dispetšeri ja pilootide navigeerimisvigade tõttu 1500 m kõrgusel vastu kaljut. 83/5.
4.06.1967. Maandumisel Manchesteri (Inglismaa) lennuväljale kukub kahe mootori rikke ja lennuki mitme konstruktsioonivea tõttu alla British Midland Airways Canadair C-4 (G-ALHG). 69/3. 10 reisijat ja 1 stjuardess pääsevad eluga.
19.07.1967. Hendersonville’i (Põhja-Carolina) lähedal põrkavad 1800 m kõrgusel kokku Piedmont Airlinesi Boeing 727-22 (N68650, flight 22) ja LanseAir’ väikelennuk Cessna 310 (N3121S). Kõik reisilennuki pardal olnud 74 ja väikelennukis viibinud 3 inimest said surma.
5.09.1967. Ceskoslovenske Aerolinie Il-18 (OK-WAI) kukub alla kanadas Ganderi lennuvälja lähedal. 37 hukkunut, 32 pääseb.
12.10.1967 kukkus Türgi edelaranniku lähedal merre BEA lennuk De Havilland Comet 4B (G-ARCO, flight 284). 59/7. Rusude hoolikas uurimine näitas, et lennuk oli langenud sabotaažiakti ohvriks. Kuid ka seekord jäid süüdlased tabamata. Üsnagi tõenäoliseks peeti versiooni, mille kohaselt võis olla tegemist enesetapuga kindlustussumma väljapetmiseks, sest kaks reisijat olid oma elu kindlustanud ebatavaliselt suure summa eest, kusjuures üks võimalikest kahtlusalustest sai oma kindlustuspoliisi kätte alles vahetult enne väljalendu.
16.11.1967. Aerofloti IL-18B (CCCP-75538) kukub alla Sverdlovski lähedal. 130 hukkunut.
20.11.1967. Covingtoni (Kentucky) lähedal põrkab TWA Convair 880 (N821TW, flight 128) pilootide vea tõttu vastu mäge. 65/5. Kümme reisijat ja kaks stjuardessi pääsevad eluga.
-1968-

29.02.1968. Bratski lähedal kukub alla Aerofloti Il-18D (CCCP-74252). 82 hukkunut.
5.03.1968. Basse-Terre (Guadeloupe, Lääne-India) lähedal kukub pilootide vea tõttu alla Air France’i Boeing 707-328C (F-BLCJ, flight 212). 52/11.
24.03.1968. Iirimaal Wexforde’i sadama lähedal kukub teadmata põhjusel alla Iiri Aer Lingus’i Vickers Viscount 803 (EI-AOM, flight 712). Kõige tõenäolisemaks õnnetuse põhjuseks peeti lennuki tugevasse õhuvoolusesse sattumist. 57/4.
20.04.1968. Startimisel Windhoeki (Namibia) lennuväljalt kukub kapteni vea tõttu alla South Africa Airlinesi Boeing 707-344C (ZS-EUW, flight 228/129). 111/12. Viis reisijat pääsevad vigastustega.
3.05.1968. Dawsoni (Texas) lähedal satub USA Braniff International Airways’i Lockheed 188A Electra (N9707C, flight 352) pilootide süü tõttu äikesepilve, puruneb õhus ning kukub põlevana alla. 80/5.
3.09.1968. Maandumisel Burgasi lennuväljale kukub alla Bulairi IL-18 (LZ-BEG). 47 hukkunut, 42 pääseb.
11.09.1968. D’Antibes’ neeme (Prantsusmaa) lähedal puhkeb Air France’i Caravelle III (F-BOHB, flight 611) pardal tulekahju ja lennuk kukub Vahemerre. 89/6.
22.11.1968. Jaapani JAL DC-8-62 (JA8032, flight 2) laskub pärast ebaõnnestunud maandumist 2,5 km kaugusel San Francisco lahte. Kõik 96 reisijat ja 11 meeskonnaliiget pääsevad eluga, sest lennuk jäi vee peale.
12.12.1968. Maandumisel Marquetia (Venezuela) lennuväljale kukub teadmata põhjusel 15 km kaugusel rannikust Kariibi merre Pan Am Boeing 707-321B (N494PA, flight 217). Võimalik, et piloot laskis ennast eksitada linnatuledest. Selline optiline illusioon öises pimeduses jätab mulje, et lennuk asub kõrgemal kui ta tegelikult on. 42/9.
-1969-

5.01.1969. Inglismaal Horley lähedal (Surrey krahvkond) kukub maandumisel alla Ariana Afghan Airlinesi Boeing 727-113C (YA-FAR, flight 701). Lennuk oli teel Kabulist Londonisse Gatwicki lennuväljale. 62 reisijast hukkus 48 ja kaks majaelanikku. Kaheksast meeskonnaliikmest sai surma viis. Õnnetuse põhjuseks peetakse pilootide jämedaid vigu lennuki juhtimisel.
16.03.1969. Startimisel Grano del Oro (Venezuela) lennuväljalt kukub pilootide vea tõttu alla Venezuela VIASA DC-9 (YV-C-AVD, flight 742). 74/10; 71 inimest saab surma lennuki rusude all, rohkem kui 100 vigastada.
20.03.1969. Maandumisel Assuani (Egiptus) lennuväljale puruneb piloodi vea tõttu United Arab Airlinesi IL-18D (SU-APC). 93/7
2.04.1969. Poolas Krakovi lähedal kukub alla Poola LOT-i An-24 (flight 165). 53 inimest.
4.06.1969. Maandumisel Mexico City lennuväljale põrkab Compania Mexicana de Aviacion’i Boeing 727-64 (XA-SEL, flight 704) piloodi vea tõttu 1800 m kõrgusel vastu mäge. 72/7.
26.08.1969. Moskva lähedal kukub alla IL-18. 16 hukkunut, 96 pääseb.
9.09.1969. Indiana osariigis põrkavad 1080 m kõrgusel kokku Al-legheny Airlines’ DC-9-31 (N988VJ) ja väikelennuk Piper PA-28-140 Cherokee (N7374J). Hukkusid kõik reisilennukis viibinud 82 inimest ja väikelennuki piloot.
20.09.1969. Vietnamis Hoi Ani lähedal põrkavad umbes 100 m kõrgusel kokku maanduvad Lõuna-Vietnami reisilennuk DC-4 (XV-NUG) ja USA õhujõudude hävituslennuk F-4E Phantom II (67-393). 77 reisijast hukkus 75, maa peal sai surma veel kaks inimest. Hävituslennuki piloodil õnnestus katapulteeruda.
20.11.1969. Nigeerias Ikeja lähedal kukub pilootide navigeerimisvea tõttu alla Nigeria Airways’i BAC VC-10 (5N-ABD, flight 825). 76/11.
3.12.1969. Venezuelas Caracase lähedal kukub teadmata põhjusel 10 km kaugusel rannikust Kariibi merre Air France’i Boeing 707-328B (F-BHSZ, flight 212). 41/11.
8.12.1969. Kreekas Keratea lähedal põrkab lennukoridorist kõrvalekaldunud Olympic Airways’i DC-6B (SX-DAE, flight 954) 600 m kõrgusel vastu mäge. 85/5.

Tunnuspildil: 5.03.1966. Jaapanis Gotemba lähedal satub Inglise BOAC-i Boeing 707-436 (G-APFE, flight 911) tugevasse õhuvoolusesse ning puruneb õhus. 113/11.